بررسی نقش حضرت معصومه سلام الله در گسترش اندیشه شعیه در ایران
مریم منصوری لکورج در جمع طلاب و فرهیختگان شهرستانی در نشست علمی با اشاره به موضوع بررسی نقش حضرت معصومه سلام الله در گسترش اندیشه شعیه در ایران اظهار کرد: حضرت معصومه (سلام الله) با حضور خود در قم تحولی عظیم در تاریخ تشیع ایجاد کردند و به عنوان یک رهبر معنوی، نقش مهمی در تقویت اعتقادات شیعیان داشتند. وجود ایشان باعث شد قم به یکی از مراکز مهم علمی و دینی شیعه تبدیل شود
وی ادامه داد: حضرت معصومه (س) پس از مهاجرت امام رضا (ع) تصمیم به دیدار برادر خود گرفتند و به شهر قم آمدند. با وجود اینکه مسیر معمول ایشان از قم نمیگذشت، اما به دلیل حمایت مردم قم از اهلبیت (ع)، این تصمیم را اتخاذ کردند. مردم قم نیز با افتخار از ایشان استقبال کردند. پس از مدت کوتاهی از حضورشان در قم، حضرت معصومه (س) درگذشت و مردم برای ایشان بارگاهی ساختند. این رویداد باعث شد که قم به یکی از نقاط مهم شیعه تبدیل شود، هرچند که قبل از آن نیز معروف بود.
ویتأکید کرد که یکی از روشهای ائمه (ع) برای ارتباط با شیعیان، زیارت قبور آنان بوده و حضور بزرگانی از اصحاب ائمه (ع) در قم و شکلگیری بارگاه حضرت معصومه (س) از عوامل مهم در این زمینه بوده است
مریم منصور لکورج تصریح کرد: حضور حضرت معصومه (س) در قم، این شهر را به قطب شیعی تبدیل کرد و زائران زیادی را جذب نمود. با حضور علما و دانشمندان در جوار حرم ایشان، معارف شیعی در قم ترویج و به سایر مناطق گسترش یافت. این امر منجر به شکلگیری حوزه علمیهای پویا و قدرتمند در قم شد که به یکی از بزرگترین مراکز علمی و دینی شیعه تبدیل گردید و به تقویت وحدت شیعیان کمک کرد. همچنین، ائمه اطهار (ع) با تأکید بر فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) و پاداشهای آن، نقش مهمی در ترویج زیارت ایشان ایفا کردند. افزایش زائران موجب توسعه قم و تقویت هویت شیعی این شهر شد
وی خاطر نشان کرد: با توجه بر فرمایشات امام خامنه ای (مد ظله ) نقش حضرت معصومه (س) در تبدیل قم به یک شهر مذهبی و تاریخی را بسیار مهم و غیرقابل انکار دانست. ایشان تأکید کردند که این بانوی بزرگوار باعث درخشش قم به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (ع) در دوران ظلم و انتقال علم و معارف اهلبیت به سراسر دنیای اسلام شده است.
ولایت مداری حضرت معصومه سلام الله
مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت:
ولایـت پـذیـرى مـحـور یـکـدسـت مـانـدن و عـامـل انـسـجام امت است
خانم زهرا بحرکاظمی مدیر مدرسه علمیه الزهراء(سلام الله علیها) کلاردشت گفت: ولایـت پـذیـرى مـحـور یـکـدسـت مـانـدن و عـامـل انـسـجام امت است . کسانى که از ولایت پذیرى امام حق پیروى نکنند و حق را رها کرده و بر گرد ولایت باطل جمع شوند، از امت محمد(صل الله) بیرون اند و مسلمان نیستند.
به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران،خانم زهرا بحرکاظمی مدیر مدرسه علمیه الزهراء(سلام الله علیها) کلاردشت در نشستی با طلاب در رابطه با ولایت پذیری اظهار کرد: اساس ولایت پذیری پذیرش ولایت خداوند است. نکته ی مهم این است که انسان ولایت خداوند که ولایت نور است را می پذیرد و یا ولایت دیگران را که ولایت ظلمات و سیر در تاریکی هاست قبول می نماید. انسان در جزیره ای مستقل زندگی نمی کند که تصور کند اگر از ولایت خداوند خارج شود مستقل خواهد شد.
وی ادامه داد: راه جریان یافتن ولایت خداوند بر انسان دین خداست،خداوند متعال از طریق دینی که می فرستد ولایت خود را بر ما جاری می سازد. این دین را باید شناخت، آنهایی که دین خدا را بپذیرند خداوند ولی و سرپرست آنهاست و آنهایی که نپذیرند و کفران کنند سرپرستشان طاغوت است.
خانم بحرکاظمی گفت:دین ظاهر و باطنی دارد،معمولا همه دین را در حد ظاهرش می شناسند. دین یک سلسله دستورات اخلاقی، اعتقادی و عملی است. دین دارای احکامی مانند نماز، روزه، حج و انفاق می باشد و هرکدام آدابی دارند که بسیار گسترده است. این دستورات اخلاقی، اعتقادی و عملی همگی ظاهر دین هستند. باطن دین جریان ولایت خداوند است؛ ولایت خداوند از طریق این شریعت ها جاری می شود. شریعت، اخلاق، احکام، اعتقادات و… همگی در راستای رسیدن به باطن دین و ولایت خداوند هستند.
وی با اشاره به چگونگی جاری شدن ولایت خداوند خاطر نشان کرد: ولایت خداوند از طریق ولایت خلفا و اولیای الهی یعنی کسانی که درمقام ولایت هستند جاری می شود،انسان هایی وجود دارند که آن بار امانت الهی رابه دوش کشیده اند و ظرفیت تحمل ولایت و اسرار الهی را پیدا نموده اند و خداوند متعال آن اسرار را به آنها عنایت فرموده است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران کلاردشت تصریح کرد: ولایت باید در یک نظام جاری شود، نظام ولایت، نظامی است که راه جریان یافتن ولایت خداوند متعال باشد، یعنی نه فقط یک نفر بلکه همه ی این نظام باید حامل ولایت خداوند متعال باشند، ولایت خدا هیچ کجا تعطیل شدنی نیست و اگر انسان می خواهد به سعادت و نور و حیات طیبه برسد باید همیشه تحت ولایت باشد.
وی افزود: ولایت مداری همانند دیگر مباحث اعتقادی از مباحث مهمی است که زنان در طول تاریخ همپای مردان در آن نقش آفرین بوده اند، نمونه بارز آن می توان به شخصیت حضرت معصومه اشاره کرد که به تاسی از جده گرامیشان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت زینب( سلام الله علیها) در دفاع از ولایت با هجرتی آگاهانه و از روی بصیرت توانستند در این زمینه نقش آفرینی کرده و به عنوان الگویی شایسته برای زنان شیعه گردد.
خانم بحرکاظمی تاکید کرد: حضرت معصومه(سلام الله علیها) با این حرکت فقط از امام رضا(علیه السلام) دفاع نکرد بلکه از مقام ولایت که تجلی بخش نماد خداپرستی و دین است دفاع کردند و درس ولایت مداری را به ما آموزش دادند.
وی بیان کرد: در زمان غیبت امام، هم باید از فقیه عادل و جامع الشرایط اطاعت کرد که زمام جامعه مسلمین را در دست دارد. با توجه به وضعیت فعلی جامعه بعضی از افراد توجهی به اوامر و بیانات ولی فقیه ندارند، باید آرام آرام بصیرت افزایی و فرهنگ سازی کردتا مردم تابع ولایت مطلقه جامعه باشند زیرا ولایـت پـذیـرى مـحـور یـکـدسـت مـانـدن و عـامـل انـسـجام امت است . کسانى که از ولایت پذیرى امام حق پیروى نکنند و حق را رها کرده و بر گرد ولایت باطل جمع شوند، از امت محمد(صل الله) بیرون اند و مسلمان نیستند.
برگزار مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله
اجتماع بانوان فاطمی با حضور کادر و اساتید
حضور مدیر خانم زهرا بحرکاظمی در جلسه فرمانداری جهت برنامه ریزی دهه دوم فاطمیه
برگزاری نشست فاطمی
به گزارش پایگاه خبری– اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران از مازندران، « حجت الاسلام و المسلمین فرهانی» استاد از قم در نشست فاطمی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) در جمع طلاب برادر و خواهر و بانوان شهرستان کلاردشت گفت :راه های رسیدن به قرب الهی از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها عبارتند است از: محبت، معرفت، اطاعت و نصرت می باشد.
وی افزود: در بین اهل بیت (ع) معرفت نسبت به فضل و مقام حضرت فاطمه (س) توجه ویژه ای شده است تا آنجا که بر اساس روایات، خداوند رحمان فردى از پیامبران و جانشنان آنان را مبعوث نكرد ، مگر پس از اقرار به برترى حضرت صدّيقه (س) و دوستى او. امام جعفر صادق عليهالسلام می فرماید: و او حضرت فاطمه (س) صدّيقه كبرا است و قرن های پیشین بر محور شناخت او دور می زد.
حجت الاسلام و المسلمین فرهانی در ادامه، آیه مودت قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى را بیان کرد و افزود: بزرگان عامه نقل كردهاند كه پس از نزول اين آيه ، از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسيدند: اى رسول خدا، خويشاوندان نزديك تو چه كسانى هستند كه موّدت آنها بر ما واجب است؟ حضرت فرمود : «على و فاطمه و دو پسران آن دو»، اين سخن را سه بار تكرار فرمود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مودّت نوعی شکرگزاری به رسالت پیامبر اکرم (ص) است که عقل از باب وجوب شکر منعم آنرا واجب میداند. مودّتی که حق و مزد رسالت پیامبر خاتم است اهل بیت به آنها نیاز ندارند بلکه فوائد و آثار آن به خود انسان محب برگشت می کند زیرا قرآن میفرماید: « و ما سئلتکم من اجر فهو لکم ».