حفظ حرمت استاد مدیون وقاراوست، نه تکبر او
دوره دانش افزایی و مهارتهای روش تدریس اساتید شهرستانهای کلاردشت،چالوس، نوشهر، تنکابن،و شهرهای کرند غرب و هرسین از استان کرمانشاه در مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت برگزار گردید.
در این دوره 4 روزه حجت الإسلام و المسلمین دیباجی مسئول و مؤسس مدارس علمیه کلاردشت - هرسین و کرند غرب در مورد نقش استاد و اینکه استاد شایسته چه ویژگی هایی باید داشته باشد گفت: به فرموده پیامبر اکرم(ص) استاد شایسته باید چند صفت و ویژگی را دارا باشد.1- شاگردان را از تکبر به تواضع دعوت کند.2- از حیله گری و چاپلوسی به خلوص و خیرخواهی فرا بخواند3- از جهل به علم دعوت نماید.
دیباجی مباحث اول و دوم را از مباحث مهم تلقی نمود و خاطر نشان کرد: معمولاً ما اساتید متکبر داریم، چرا که اگر استاد متکبر شود شاگردانش از او متکبرتر می شوند ولی اگر استادی بتواند شاگردانش را به تواضع برساند، از حیله گری و چاپلوسی به خلوص و خیرخواهی،از جهل هم می تواندآنان را به علم رهنمون نماید.
وی در ادامه افزود: هم چنین امام علی (ع) درغررالحکم صفحه 430 می فرمایند: جالس العلماء یَزدَد عِلمَک و یَحسُنُ اَدَبَک و تُزَکِّه نفسَک ، و به قول شاعر که می فرماید ذات نایافته از هستی بخش/ کی تواند که شود هستی بخش
حجت الإسلام دیباجی تصریح کرد: از استاد فاکر در مورد ویژگی های مهم استاد مطهری در مقام تعلیم و تدریس پرسیدند و ایشان پاسخ دادند، آقای مطهری چند خصیصه داشتند: تدریس را به عنوان عبادت و وظیفه دینی انجام می داد.او مدرس دینی بود نه مدرس شغلی لذا معلم باید در همه جا معلم باشد، همه جا کلاس درس است، هرجا می رود، هرجا می نشیند، با هرکسی سخن می گوید معلم باشد رفتار در کلاسش با بیرون کلاس تفاوت نداشته باشد.
ایشان اضافه کرد: یکی از بزرگترین رموز آموزشی استاد مطهری این بود که ایشان هم تسلط و پختگی علمی داشتند و هم تقوا و وارستگی اخلاقی، به گونه ای رفتار می کردند که امکان نقل معنویت با شاگردانش داشتند، لذا هیچ زبانی نمی تواند معنویت را به شاگردانش منتقل کند جزء عمل.
دیباجی به اساتید توصیه داشتند که کتاب از تو آموختیم را مطالعه نمایند که در آن نوشته شده شاگردان تو همان می شوند که شما هستید، پس اساتید گرامی در رفتار خود دقت بیشتری داشته باشید.
مسئول مدرسه علمیه کلاردشت تصریح کرد: سومین ویژگی بارز مرحوم استاد مطهری این بود که شاگردانش را تحقیر نمی کردند به شاگردانش اجازه می دادند که حرف بزنند، عقده گشایی نمایند و …. لذا اگر میخواهید طلبه ای را درس خوان کنید نباید تحقیرشان کنید، بلکه خدارا شاکر باشید که در راه طلبگی قدم برداشته اند، و به نظر بنده اگر طلبه ای درس نخوانده تقصیر استاد است وگرنه او آمده درس بخواند، شاگردی کند، متقی شود و ببینید شما چه کردید و چه می کنید.
دیباجی در پایان بیان کرد: حفظ حرمت معلم مدیون وقاراوست نه مدیون تکبر او، به رفتار پیامبر بنگرید که ایشان چه عظمت و وقاری داشتند اساتید گرامی سعی کنید شاگردان را انسانی بدانید که می خواهد به کمال برسد البته با کمک و همکاری شما عزیزان. باید این مسیر را پیدا کنید، تفکر کنید، حتی در این زمینه سراغ مشاوره بروید چرا که جایگاه استاد مدیون وقار است نه تکبر او.