برگزاری تفسیر ماهانه
سلسله جلسات ماهانه تفسیر قرآن کریم
تفسیر سوره مباره دهر
برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله
حدیث روز
امام كاظم عليه السلام :
🔸جدتُ عِلمَ النّاسِ في أربَعٍ : أوَّلُها أن تَعرِفَ رَبَّكَ ، و الثّانِيَةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بِكَ ، و الثّالِثَةُ أن تَعرِفَ ما أرادَ مِنكَ ، و الرّابِعَةُ أن تَعرِفَ ما يُخرِجُكَ مِن دِينِكَ .
🔹دانشِ مردم را در چهار قسم يافتم: نخست اين كه پروردگارت را بشناسى، دوم اين كه بدانى با تو چه كرده است، سوم اين كه بدانى از تو چه خواسته است و چهارم اين كه آنچه تو را از دينت بيرون مى برد، بشناسى.
📚كشف الغمّة : 3/45
حدیث روز
عن النبیّ صلی الله علیه و آله:
و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بتَزيينِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزيينِ الآخِرَةِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتغِلونَ بكَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ.
… و هرگاه ديدى مردم به آراستن دنيا مى پردازند، تو به آراستن آخرت بپرداز و هرگاه ديدى مردم به زيادى عمل مى پردازند، تو به خالص كردن عمل بپرداز و هرگاه ديدى مردم به خلق متوسّل مى شوند، تو به خالق متوسّل شو.
[المواعظ العدديّة : ص 293، شش نصیحت کلیدی
تقویت حافظه برای شب امتحان
پیشنهاد ما به شما برای قوی کردن حافظه در شب امتحان
1:روزتان را با یک وعده غذایی مغذی شروع کنید و برای طول روز چند میان وعده سالم را در نظر بگیرید.
2:مکان راحتی را برای مطالعه انتخاب کنید.
3:از وسایل و تجهیزات مختلف مانند مداد، برگه یادداشت، هایلایتر یا آزمونهای طراحی شده استفاده کنید.
4: 30 الی ۴۵ دقیقه درس بخوانید و ۵ دقیقه استراحت کنید.
5:هنگام درس خواندن یادداشتبرداری کنید.
6:به جای حفظ مطالب به دنبال درک مطلب باشید.
7:مفاهیم و دروسی که یاد گرفتهاید را برای یک فرد دیگر توضیح دهید.
8:راحت بخوابید.
حدیث روز
امام صادق (علیه السلام):
🔹منْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ الشَّيْطَانِ فَلاَ يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.
🔸هركس به نيت نكوهش و بدنام ساختن برادر مسلمان خويش، ماجرايى نقل كند كه او را در چشم مردم بىآبرو كند، خداوند او را از ولايت خود به ولايت شيطان خارج مىكند و شیطان نیز او را قبول نخواهد کرد.
اصول کافی جلد ۲ صفحه ۳۵۸
حدیث روز
امام كاظم (عليه السلام) :
انَّ لِلّهِ عِبادا فِى الاَْرضِ يَسْعَوْنَ فى حَوائِجِ النّاسِ هُمُ الآْمِنونَ يَوْمَالقيامَةِ
خدا را در زمین بندگانى است که براى رفع نیازهاى مردم مىکوشند. اینان در روز قیامت در امان هستند.
کافى ، ج 2 ، ص197
حدیث روز
امیرالمومنین امام علی (عليه السلام) فرمودند:
زهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ، نُقْصَانُ حَظٍّ؛ وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ، ذُلُّ نَفْسٍ
اظهار بىميلى به كسى كه به تو علاقه مند است سبب كاستى بهره تو در دوستى اوست و اظهار ميل به كسى كه به تو بىاعتناست سبب خوارى تو خواهد بود.
حکمت 451 نهج البلاغه
حدیث روز
سُئلَ ( عليٌّ عليه السلام) أيُّ شَيءٍ مِمّا خلقَ اللّه ُ أحسَنُ ؟ فَقالَ عليه السلام : الكلامُ ، فقيلَ : أيُّ شيءٍ ممّا خَلَقَ اللّه ُ أقبَحُ ؟
قالَ : الكلامُ ، ثُمّ قالَ : بالكلامِ ابيَضَّتِ الوُجوهُ ، و بالكلامِ اسوَدَّتِ الوُجوهُ .
از امام على عليه السلام پرسيدند: بهترين چيزى كه خدا آفريده كدام است؟ فرمودند:سخن.
عرض شد: زشت ترين چيزى كه خدا آفريده كدام است؟ فرمودند: سخن.
سپس فرمود: با سخن است كه رو سفيدى حاصل مى شود و با سخن است كه رو سياهى به وجود مى آيد.
تحف العقول ، صفحه 216
حدیث روز
امام علی عليه السّلام :
▪️الدُّنيا أَصغَرُ وَ أَحقَرُ وَ أَنزَرُ مِن أَن تُطاعَ فيهَا الحقادُ.
▪️دنيا كوچك تر و حقير تر و ناچيز تر از آن است كه در آن ازكينه ها پيروى شود.
غررالحكم، ج۲، ص ۵۲، ح۱۸۰۴
حدیث روز
امام علی علیه السلام :
فَإِنَّ الدُّنْيـا أَدْبَرَتْ، وَ آذَنَـتْ بِوَدَاعٍ،وَ إِنَّ الاْخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ وَ أَشْرَفَتْ بِاطِّلاَعٍ،أَلاَ وَ إِنَّ الْيَوْمَ المِضْمَارَ، وَغَدا السِّبَاقَ،وَ السَّبَـقَةُ الْجَنـَّةُ، وَالْغايَةُ النّـارُ.
اينك دنيا روى گردانده است و وداع مى كند و آخرت روى آورده است و طلايه هاى آن نمايان شده است.
هشدار! كه امروز زمان تمرين و آزمايش است و فردا هنگام مسابقه،
مسابقه اى كه بردش بهشت است و باخت آن، آتش.
نهج البلاغه، خطبه28
حدیث روز
قِيلَ لِلصَّادِقِ (ع) عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كردهاى؟ فرمود بر چهار چيز: 1- فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم. 2- دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم. 3- فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم. 4- و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم
وسائل الشیعه ج 21-ص 477
بازدید از کتابخانه شهید علی معصومی
حدیث روز
امام رضا عليه السلام:
▪️أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ
▪️برترين خرد، خودشناسى انسان است.
منبع :بحار الأنوار: ج78، ص352، ح9
هفته بسیج
نشست با مسئول کتابخوانی عمومی شهرستان به مناسبت هفته بسیج
حدیث روز
هر صبح یک حدیث
امام صادق علیه السلام:
🔹احْذَرُوا أَهْوَاءَكُمْ كَمَا تَحْذَرُونَ أَعْدَاءَكُمْ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَعْدَى لِلرِّجَالِ مِنِ اِتِّبَاعِ أَهْوَائِهِمْ وَ حَصَائِدِ أَلْسِنَتِهِمْ.
🔸از هواى نفس خود بترسيد چنان كه از دشمنانتان مىترسيد، زيرا كه چيزى برای انسان دشمنتر از پيروى هواى نفس و سخنان بیهوده نیست.
الكافي : 2/335/1
حدیث روز
امام صادق علیه السلام : اِنَّما خُلِّدَ أهلُ النّارِ فِى النّارِ ِلأَنَّ نِيّاتِهِم كانَتْ فِى الدُّنيا أنْ لَو خُلِّدُوا فيها أن يَعصُوااللّه َ أبَداً ؛
وَإنَّما خُلِّدَ أهلُ الجَنَّة ِ فِى الجَنَّة ِ لاِنَّ نِيّاتِهِم كانَتْ فِى الدُّنيا أن لَو بَقَوا فيها أن يُطيعُوااللّه َ أبَداً ؛ فَبِالنِّياتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ
وَ هؤُلاءِ. ثُمَّ تَلا قَولَهُ تَعالى : «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ» قالَ: عَلى نِيَّتِهِ.
اهل دوزخ از اين رو در دوزخ براى هميشه مى مانند كه قصد داشتند، اگر در دنيا جاودان ماندند، هميشه نافرمانى
خدا كنندو اهل بهشت از اين رو در بهشت جاودانند كه نيت داشتند اگر در دنيا باقى بمانند هميشه در اطاعت خدا
باشند؛ پس ايندسته و آن دسته به سبب نيّت خود (در بهشت يا جهنم) جاودانى شدند. سپس اين آيه را تلاوت
فرمود: « بگو هركس برابرِبرنامه خود عمل مى كند»، يعنى برابر نيت خويش .
هفته کتاب و کتابخوانی
📚حضور طلاب مدرسه علمیه در کتابخانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
معرفی سامانه کتابخانه کوثر نت وآموزش نحو استفاده از آن
بیان نحو چینش و موضوع بندی کتاب ها در کتابخانه مدرسه علمیه توسط کتابدار
معرفی و مسابقه کتاب “زنی از تبار الوند” توسط کتابدار
خوانش کتاب “زنی از تبار الوند ” توسط طلاب
هفته کتاب و کتابخوانی
تشکیل کلاس درس نحو مقدماتی در کتابخانه و بررسی کتاب های ادبیات عرب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
مراسم بزرگداشت مرحومه مرضی حدید چی دباغ رحمه الله علیه
آئین بزرگداشت بانوی مبارز و قهرمان انقلاب مرحومه مرضیه حدیدچی(دباغ) با حضور بانوان شهرستان
محمودبابوئی معاون فرهنگی مدرسه علمیه کلاردشت بیان داشت:این آئین با قرائت سوره الرحمن هدیه به روح مرحومه حدیدچی،پخش کلیپ از زندگینامه بانو دباغ،مسابقه از کلیپ،سخنرانی در وصف بانوی مبارز انقلاب،قرائت دلنوشته توسط یکی از مبلغین،مداحی،هدیه به کودکان شرکت کننده همراه بود.
وی افزود:مرضیه حدیدچی مشهور به طاهره دباغ، تنها زنی که در تبعید محافظ امام خمینی(ره) بود،سرانجام در 27آبان1395دار فانی را وداع گفت.
نمایشگاه کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس نوشته به مناسبت بزرگداشت مرحومه مرضیه حدید چی دباغ رحمه الله
همراه با معرفی و مسابقه کتابخوانی از کتاب زنی از تبار الوند ( نویسنده مونا اسکندری )
حدیث روز
امام_صادق علیه السلام: گمان نیک به خداوند آن است که جز به او امیدوار نباشی…
کافی ، ج۲،ص۷۲
جلسات ماهانه تفسیر قرآن کریم
جلسه ماهانه تفسیر قرآن با حضورطلاب،اساتید،مبلغین و بانوان شهرستان برگزار گردید.
در این جلسه خانم قدسیه سادات حسینی از مبلغین مدرسه به تفسیر آیه286سوره بقره پرداخت.
وی بیان کرد: در این آیه از فراموشکاری در کنار خطاکاری،طلب آمرزش می شود همچنین از مجازاتهای سنگین که در اثر طغیان و فساد امتهای پیشین برآنهاتحمیل شد درخواست عفو میشود.
خانم حسینی با اشاره به عبارت لها مااکتسبت وعلیها ماکتسبت در آیه اظهارداشت: این آیه بیانگر این است هرکس مسئول عواقب کار خودش است هرکس کار شایسته انجام دهد و خدا را اطاعت کند پاداش عملش از آن خود اوست و هرکس بدی کند و نافرمانی خدا را در پیش بگیردگناهانش دامان خود او را خواهد گرفت.
حدیث روز
امير المؤمنين علي عليه السلام : اَلدَّهرُ يَومانِ : يَومٌ لَكَ وَ يَومٌ عَلَيكَ فَإذا كانَ لَكَ فَلا تَبطَر وَ إذا كانَ عَلَيكَ فَاصطَبِر (حکمت نهج البلاغه)
دنيا دو روز است : روزى به سود تو و روزى به زيان تو . هرگاه به سود تو بود ، سركشى نكن و وقتى به زيان تو بود،
شكيبايى پيشه كن .
حدیث روز
امیرالمؤمنین علیه السلام:
بدترین دوست کسی است که آدمی به خاطر او به سختی افتد…
نهج_البلاغه /حکمت۴۷۹
سیزده آبان
سیزده آبان
فرو ریختن هیمنه سلطه آمریکائی و استکبار آمریکائی در ایران و در جهان بود
حدیث روز
احساس رضایت
چند دستور العمل برای احساس رضایت بیشتر
نشاط و تندرستی ،هنر زیستن است . و این هنر کاملاً آموختنی است.
1:خواسته های معقول و شرعی خود را برآورده سازید هر آن چه را که به آن علاقه و اشتیاق دارید انجام دهید مثل خوردن
شیرینی و نوشیدنیها از علایق خود لذت ببرید اما حد را نگه دارید.
2:با چشمان باز به عالم رویا بروید طبیعت را بشناسید ، به آن توجه و در آن تعمق کنید.
3: متناسب با فصول سال زندگی کنید در فصل بهار گردش در باغ در تابستان گردشهای کوتاه و شنا کردن در پاییز گردش
در خیابانها و در زمستان به گوشهای دنج خزیدن و یا آدم برفی ساختن
4:همراه با کودکان بازی و سرو صدا کنید.
5:به کارهایی که جنبه سرگرمی دارند بپردازید کارهایی مانند سفالگری ،باغبانی و..تنها به منظور تفریح به آنها می پردازید
نه به خاطر امرار معاش و جنبۀ مادی آنها
6: هر چه میتوانید بخندید خنده و شوخی به خاطر تأثیر شفابخش آن توصیه میشود خنده واقعا سلامتی می آورد.
7: زمان نیاز که مایلید گریه کنید گریستن انسان را آرام میکند قطرات اشک مواد سمی را از بدن خارج می کند. گریه
هیجانات درونی را متعادل میسازد
8: افکار زشت و ناپسند خود و دیگران را نادیده بگیرید نگاه خوش بینانه به زندگی را در خود نهادینه کنید.
برگرفته از کتاب راز خوشبختی
بازدید مدیر اداره اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران
بازدید مدیرکل اداره اسناد و کتابخانه ملی استان جناب آقای فوقی از کتابخانه مدرسه
آقای فوقی در این بازدید ضمن اهمیت کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد:این کتابخانه دارای منابع غنی و ظرفیت مناسبی برای حضور دانش آموزان و عموم جهت استفاده از این محیط و ارتباط با فضای مدرسه می باشد.
وی ادامه داد: انچه برای یک کتابخانه و حفظ و نگهداری کتابها خصوصا کتب سنگی قابل توجه و تاثیرگذار می باشد، نور،حرارت و فضای مناسب است.
شبهات مهدویت
سوال : در حديث داريم كه حضرت مهدي (عج) ميفرمايد:
«هر كس بگويد مرا ديده، دروغ گفته است»؛ در حالي كه از شخصیت های
بزرگ نقل شده ایشان را دیده اند. این تناقض نیست؟
پاسخ: عده اي با توجه به اينكه نامه، در آخرين روزهاي عمر نايب چهارم صادر شده و در آن، به پايان نيابت خاصه تصريح شده است، چنين گفته اند كه مراد از مدعي مشاهده، ادعاي نيابت خاصه و ارتباط با حضرت است؛ زيرا نيابت خاص يعني حضور نزد حضرت، همراه شناخت آن بزرگوار و رساندن سؤالات مردم و ابلاغ پاسخها و پيامها. اين فرد، هم ادعاي ديدار دارد و هم آنچه ميگويد را از جانب حضرت بيان ميكند و حرفها را پيام حضرت اعلام ميكند.2
حضرت امام خميني; ميگويد: مراد از تكذيب مدعي مشاهده اين است كه فردي، مدعي ملاقات باشد؛ ولي شاهد و دليلي نداشته باشد.3 شهيد صدر ميگويد: مراد، ادعاي انحرافي است كه شخصي با ادعاي مشاهده و ارتباط، بخواهد عقايد و نظر خود را با نام پيامهاي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف به مردم القا كند.4 برخي نيز گفتهاند: مراد از تكذيب مدعي مشاهده، تكذيب مدعي ظهور است.5 بنابراين ميتوان دريافت كه در روايت، صِرف ديدار، منتفي نشده است و عالمان نيز نفي اصل ديدار را استفاده نكردهاند. به علاوه، روايت، مدعي مشاهده را كذّاب ميداند؛ حال اگر كسي امام را ببيند و به ديگران نگويد، تحت اين روايت قرار نميگيرد؛ لذا اصل ديدار، امر ممكني خواهد بود.
نكته آخر اينكه علماي ما كه موفق به ديدار حضرت شده بودند، آن را براي مردم بازگو نميكردند؛ بلكه اطرافيان و خواص آنان، از روي شواهد و قرايني يا در زمانهاي بعد، متوجه وقوع ديدار آن عالم با امام ميشدند؛ لذا عالمان تحت «عنوان مدعي مشاهده» قرار نميگيرند
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : چرا امام زمان(عج) ظهور نمی کند؟ مانع عمده ظهور چیست؟
پاسخ: شاید بتوان گفت یکی از شرایط عمده برای ظهور، وجود یاورانی است که همراه امام، بارقیام را بر دوش بکشند و تا آخر،از همراهی و یاری رهبر خود دست برندارند و او را تنها نگذارتد.
(سدیر صیرفی در گفت و گویی با امام صادق(علیه السلام) درباره عدم قیام می گوید:
حضرت مرا به خارج مدینه برد تا آنکه وقت نماز، در محلی پیاده شدیم. امام صادق به جوانی که در آن نزدیکی بز می چراند، نگاهی کرد و فرمود:« ای سدیر! به خدا قسم! اگر پیروان من، به تعداد این بزها بودند، بر جای نمی نشستم (و قیام می کردم) ».
سدیر گوید: بعد از تمام شدن نماز، حیوانات آن گله را شمردم و یافتم که عدد آنها از 17تجاوز نمیکند)
تحقق این شرط، لازم است، ولی کافی نیست، بلکه باید زمینه های دیگر نیز فراهم شود. از جمله آن شرایط، قابلیت مردم برای پذیرش دولت حق است، به این معنا که عموم مردم وجامعه بشری( نه گروهی خاص و در منطقه ای خاص) باید به درجه ای از معرفت برسند که دریابند حکومت ها و مکاتب ساخته بشر، جوابگوی نیاز مردم نیست و به وسیله این ها،سعادت و عدالت واقعی به بشر هدیه نمی شود.
خلاصه آن که مردم، خود باید ظهور عدالت را بخواهند و جهانیان را با زیبایی های دوران ظهور آشنا کنند و روحیه عدالت طلبی و ظلم ستیزی را همه جا گسترش دهند. مرحوم خواجه طوسی، در کتاب« تجریدالاعتقاد »، علت غیبت امام را کوتاهی مردم می داند، چرا که اعمال و کردار مردم، باعث شد امام از میان مردم برود، بنابراین، مردم باید از راه غلطی که رفته اند، برگردند و امام را بخواهند، تا ظهور صورت گیرد(ان شاء الله)
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : چرا بیشتر یاران امام مهدی (عج) مرد هستند و زنان کمترهستند؟
پاسخ: پرسش از كم بودن تعداد زنان نسبت به مردان در ميان ياوران حضرت، حرف صحيح و پسنديدهاي نيست، چرا كه ياوري، نه فقط به معناي جنگيدن و سلاح بركشيدن است، بلكه يار و ياور واقعي، كسي است كه با همهي وجود ، در خدمت امام و اهداف او باشد و آن چه را كه حضرت از او ميخواهد، انجام دهد. در زمان غيبت و انتظار، به وظيفه يك منتظر واقعي آگاه باشد و آنچه را در اين مدت بايسته است، انجام دهد و در زمان ظهور، گوش به فرمان و مطيع دستورهاي او باشد و امر او را امتثال كند. مگر فاطمه زهرا(س) و زينب كبرا(س) از ياوران پيامبر و امام زمان خود نبودند؛ در حالي كه جنگ ظاهري با اسلحه نداشتند؟ هر كس به تاريخ بنگرد به خوبي به نقش بارز و بي بديل آنان، در ياري رهبر خود پي ميبرد. ياري رهبر در رساندن پيام او و مكتبش بسيار ارزشمند است و اصولاً حركت فرهنگي، پايه و اساس است و لذا در روايت، به علم و عالم و قلم او اشاره شده است: “مداد العلماء افضل من دماء شهداء"؛ چرا كه اگر ياري امام در بعد فرهنگي و تبيين معارف دين او نباشد و مردم آگاه به اهداف و برنامههاي امام نباشد، طبعاً، براي كمك به گسترش فرهنگ و مكتب او، سلاح به دست نميگيرند. زنان در اين عرصه مهم، به خوبي ميتوانند ايفاي نقش نموده و ياري امام خود را در حد اعلا، اعلام و آشكار كنند.
در مواردي كه ياري كردن مربوط به حالت جنگ و قيام و جهاد باشد، طبيعي است كه مردان بايد حضوري فعالتر داشته باشند؛ چرا كه خداوند با توجه به ويژگيهاي جسمي و روحي زنان و مردان وظايف و تكاليف را قرار ميدهد و ويژگيها و مشكلات جنگ، به گونهاي است كه نه با جسم زن سازگاري دارد و نه با روح او همخوان است. لذا وظيفه جهاد، از دوش آنان برداشته شده است(مگر در زمان ضرورت).
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : آيا انحصار ياران حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)به سیصد و سیزده نفر، يك نوع تبعيض نيست؟
پاسخ: بايد توجّه داشت كه ياران حضرت، منحصر در سیصد و سیزده نفر نيست؛ زيرا، حضرت، داراي سه گروه يار است كه گروه اول آنان، سیصد و سیزده نفرند.
اينان، فرماندهان و بزرگان لشكر حضرت محسوب می¬شوند و مواليان ايشان¬اند. طبيعي است كه هر لشكر، تعدادي محدود فرمانده دارد و بقيه، تحت نظر اينان در لشكر حضرت به سر مي¬برند و امام را ياري مي¬كنند. پس اين نوع انحصار، تبعيض نيست، با توجه به اين كه ياران گروه دوم را لشگر ده هزار نفری و یاران گروه سوم را عموم مؤمنان تشكيل مي¬دهند.
گفتنی است که دليل خاصي در اين كه چرا ياران گروه اول 313 نفر هستند وارد نشده است. شايد بتوان گفت: اين كه تعداد ياران امام مهدي(علیه السلام) همچون ياران پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ بدر 313 نفر است براي آن است كه ياد و خاطره جنگ زيباي بدر زنده شود. جنگي كه مسلمانان عده كمي بودند با تجهيزات نامناسب، و فقط تكيه بر خدا داشته و با ايمان وارد معركه جنگ شدند. هدف حفظ اسلام و دين بود. امدادهاي خاص و ويژه الهي نازل شد، چنانچه در ابتداي سوره انفال (آیات 7 – 14) به آن اشاره شده است. جنگي كه همه گروههاي مسلمان آن زمان، در آن حضور داشتند. افراد سپاه از همه اقشار و سنين مختلف تشكيل شده بود و پيروزي قاطع مسلمانان در آن رقم خورد. بسياري از سران مشرك و كافر سپاه مكه كشته شدند، اين جنگ سرآغاز بسيار زيبايي براي شروع حركت اسلام بود.
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
پرسشهای مهدویت
سوال : آیا كودكى پنچ ساله ، می تواند پيشوايى مسلمين را داشته باشد؟
پاسخ : پيشوايى به كوچكى و بزرگى نيست، بلكه مربوط به ظرفیتها و استعدادها است .رهبرى و پيشوايى امت در كودكى كه سهل، حتى در نوزادى، هم امكان دارد و هم واقع شده است داستان حضرت عيسى ـ عليه السلام ـ که خداوند در آیه 29 سوره مریم به آن اشاره دارد که عیسی ع در گهواره و در نوزادی با مادر خود صحبت کرد.
بنابراين هيچ مانعى ندارد كه كودكى در سن پنج سالگى با عالم غیب ارتباط داشته باشد و به امامت منصوب گردد و در انجام وظيفه خويش و اداى اين امانت بزرگ كاملاً نيرومند و مقتدر باشد.
حضرت امام جواد ـ عليه السلام ـ هم در هنگام وفات پدرش نه ساله و يا هفت ساله بوده و امام رضا ـ عليه السلام ـ او را به عنوان جانشين خود معرفى نمود، كه سخنان و مناظرات امام جواد ـ عليه السلام ـ و حل مشكلات بزرگ علمى و فقهى توسط آن حضرت تحسين و اعجاب دانشمندان اسلامى اعم از شيعه و سنى را بر انگيخته و آنان را به تعظيم در برابر عظمت علمى امام وا داشته است و هر كدام او را ستوده اند.
با اينكه آفرينش و خلقت ويژه انبياء و ائمه طورى است كه نمى توان آن را با افراد عادى مقايسه كرد با این حال در بين اطفال عادى هم گاهى افراد نادرى ديده مى شوند كه از حيث استعداد و حافظه نابغه عصر خويش بوده و فهم آنان از مردان چهل ساله هم بهتر است ابو على سينا فيلسوف نامى از اين افراد شمرده مى شود از وى نقل شده است که می گوید کتاب “قانون” را در سن شانزده سالگى نوشتم و در سِنّ بيست و چهار سالگى خودم را در تمام علوم متخصص مى دانستم
نتيجه آنكه عقلاً و شرعا هيچ جای تعجبی ندارد كه حضرت صاحب الامر (عج) در سن پنج سالگى پيشوايى مسلمين را به عهده بگيرد.
منبع : کتاب آفتاب مهر