جلسه مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت با کادر مدرسه
در جمع کادر مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت مدیریت این مدرسه خانم زهرا بحرکاظمی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام محمد باقر پنجمین اختر تابناک امامت وولایت حدیثی را از این امام همام بیان کردند: تو را به پنج چیز سفارش می کنم: اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن ، اگر به تو خیانت کردند خیانت نکن، اگر تکذیب کردند خشمگین مشو ، اگر مدحت کردند شاد مشوو اگر نکوهشت کنند بی تابی مکن.
بحر کاظمی تصریح کرد: ادب به كیفیت و هیئت نیكوی رفتار گفته میشود؛ یعنی اگر بتوان یك رفتار را به صورتهای مختلفی انجام داد، آن صورتی كه از همه نیكوتر است مقرون به ادب است. برای مثال، غذا را به شیوههای متنوعی میتوان خورد؛ اما آرام خوردن، خوب جویدن، نشسته بودن، به اندازه خوردن، و … كیفیت غذا خوردن را زیباتر مینماید و به همین جهت، این امور از آداب غذا خوردن شمرده شدهاند. وقتی كه میتوان عملی را زیباتر و با صورتی شایستهتر انجام داد، اگر به صورت پست و غیر زیبا اكتفا شود، عرف نمیپسندد و انسان را متهم به خلاف ادب یا رفتار سبك میسازد. این داوری به جهت آن است كه شخص در انتخاب صورت غیر نیكو بدسلیقه عمل كرده و راحتی خود را مقدم دانسته است.
وی خاطرنشان کرد: در اینجا مراد از رفتارهای سبك و خلاف ادب، رفتارهایی است كه عرف نمیپسندد و به صورت عمومی برای همه انسانها ـ طلبه باشند یا نباشند ـ زیبنده نیست. این رفتارها، رفتارهایی است كه با زی ایمانی منافات دارد و هر مسلمان مقیدی باید از آنها بپرهیزد، طلبه نیز، هم به عنوان یك فرد مؤمن و هم به عنوان یكی از اعضای نهاد روحانیت باید از آنها اجتناب كند، تا هم اعتبار فردی و هم اعتبار صنفی و هم اعتبار صنف خود را مخدوش نسازد. بنابراین، هر كاری كه باعث سبكی شأن طلبه در نگاه مردم شود و او را در ایفای نقش اجتماعی و رسالت خود ضعیف گرداند، اخلاقا برای طلبه جایز نیست. شأن طلبه در نگاه مردم، باید در خدمت اهداف دین و تأثیرگذاری اجتماعی قرار گیرد. اگر با بیملاحظگی و لاابالیگری این جایگاه از بین برود، زمینه خدمت از بین میرود و ادای وظیفه دشوار میگردد. پس اگر گفته میشود كه فلان رفتار خلاف شأن طلبه است، منظور این است كه آن رفتار جایگاه طلبه را در نظر مردم پست میگرداند و مانع پیشرفت كار طلبه میگردد.
وی در ادامه با تاکید بر پی گیری جدی، مطالعه دقیق و پاسخگویی به بخشنامه ها در زمان مناسب ، دقت در زمان حضور و غیاب در مدرسه ، رعایت حدو مرز بین کادر و اساتید و دقت در نحوه پوشش را از ضروریات مسؤولیت پذیری کادر برشمرد.