نقش غذا در عبادات
آیا غذاهایی که می خوریم (نوع، مقدار، چگونگی به دست آوردن آن و.. . ) نقشی در عبادات ما دارد؟
پاسخ:
همان طوری که کردار انسان تأثیر مثبت یا منفی در قلب و دل دارد، غذا نیز از نظر کمیت و کیفیت تأثیر بسزایی در نورانیت یا سیاهی قلب دارد. دل را روشن و باز میکند. به دل توفيق روآوري به خدا میبخشد كه در عبادت تاثیر می گذارد. پرخوری باعث سنگدلی می شود. پیامبر اکرم (ص) فرمود: « دلها را به زیاد خوردن و آشامیدن نمیرانید؛ زیرا دلها مانند زراعتی که بیش از حد آبش دهند، میمیرد». (1)
در بعضى از احادیث رابطه میان غذاى اضافى و سنگدلى و عدم پذیرش موعظه دیده مى شود؛ از جمله، در کتاب «اعلام الدّین» از پیغمبر اکرم نقل شده : « از غذاى اضافى بپرهیزید که قلب را پر قساوت مى کند. از اطاعت حق تنبل می سازد. گوش را از شنیدن پند و اندرز کر می نماید!». (2) همین معنى در بحارالانوار از بعضى راويان اهل سنّت از پیغمبر نقل شدهاست. (3)
از این حدیث استفاده می شود که غذاى اضافى سه پیامد بد دارد: قساوت میآورد؛ انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل می کند؛ گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان مى گیرد! این مطلب کاملًا قابل حس است که وقتى انسان غذاى زیاد و سنگین می خورد، عبادات را به زحمت به جا می آورد. نشاطى براى عبادت ندارد. هنگامى که غذاى ساده و کم مى خورد، پيش از اذان صبح بیدار است. نشاط دارد. حال مطالعه و عبادت دارد. همچنین به تجربه ثابت شده است هنگامى که انسان روزه مىگیرد، رقّت قلب پیدا مىکند. بیش تر براى شنیدن اندرز آمادگي پيدا مي كند؛ بر عكس هنگامى که شکم پر است، فکر انسان درست کار نمی کند و خود را از خدا دور مى بیند. در روایات به رابطه میان خوردن غذاى حرام و عدم قبولي نماز و روزه و عبادات، اشاره شده است. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى خوانیم: «هرکسى لقمهاى از غذاى حرام بخورد، تا چهل شبانه روز نماز او قبول نمى شود. تا چهل روز دعاى او مستجاب نمى گردد؛ هر گوشتى که از حرام بروید، آتش دوزخ براى آن سزاوارتر است؛ حتّى یک لقمه باعث روییدن گوشت مى شود!»(4)
در روایت مشروحى در تفسیر عیّاشى از امام صادق علیه السلام نقل شده درباره این که چرا خداوند خون را حرام کرده مى فرماید: «این که خداوند خوردن خون را حرام کرده، به خاطر آن است که سبب جنون و سنگدلى و کمبود رأفت و مهربانى مى شود.. . تا آن جا که ممکن است فرزند و یا پدر و مادرش را به قتل برساند!». در بخش دیگرى از این روایت مى فرماید: «امّا شراب، خداوند آن را به سبب تأثیر و فسادش حرام کرده. دائم الخمر مانند بت پرست است. بدنش لرزان مى شود، نور (معنویّت) او را از بین مىبرد، شخصیّت او را ویران مىسازد!(5).
در احادیث اسلامى در ارتباط نوشیدن عسل با صفاى قلب، از امیرمؤمنان على علیه السلام مى خوانیم: «الْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءَ وَ لا داءَ فیهِ یُقِّلُ الْبَلْغَمَ وَ یُجَّلِى الْقَلْبَ؛ عسل باعث شفاى تمام بیماری ها است و در آن بیمارى نیست، بلغم را کم مى کند و قلب را صفا مى بخشد». (6)
پی نوشت ها:
1. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج69، ص 199. 2. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 1، ص 18، حدیث 589. 3. بحار، ج 74، ص 182. 4. سفینة البحار، ج 1، مادّه اکل. 5. مستدرک الوسائل، ج 16، ص163. 6. بحار الانوار، ج 63، ص 294.
منبع:پایگاه پرسمان قرآن