جهاد تبین
تفسیر سوره فجر و پرداختن به مسئله جهاد تبیین و روشنگری جهت حضور پرشور در انتخابات برای دخیل شدن در سرنوشت کشور
راهپیمایی22 بهمن
نمایشگاه دسترنج بانوان کلاردشتی
بازدید از غرفه های بازارچه دسترنج بانوان کلاردشتی با حضور بانوان فعال،فرمانده حوزه حضرت زینب(س)،مسئول بسیج فرهنگیان
ایستگاه نقاشی انقلاب در بازارچه دسترنج بانوان کلاردشتی
فجر آفرینان
فجر آفرینان
فجر آفرینان
دهه فجر _همایش قرآنی
حضور فرماندار .معاون فرماندار ؛بخشدار و ریاست اداره تبلیغات اسلامی در همایش قرآنی بانوان در حوزه علمیه الزهرا (س)
دهه فجر
دهه فجر
برگزاری مسابقه حفظ سوره واقعه برای بانوان شهرستان در حوزه علمیه الزهرا (س) کلاردشت
دهه فجر
بر گزاری مسابقه روخوانی قرآن توسط کودکان در حوزه علمیه الزهرا (س) کلاردشتح
دهه فجر
جلسه هم اندیشی بانوان فرهیخته شهرستان در حوزه علمیه الزهرا (س)با موضوعات فرهنگی - اجتماعی و اقتصادی
دهه فجر
بر پایی نمایشگاه هنرهای جوانان در ایام دهه فجر در حوزه علمیه الزهرا (س )
دهه فجر
تشویق دختران نوجوان ودادن هدیه به آنها به دلیل محجبه بودن و داشتن پوشش و چادر در حوزه علمیه الزهرا (س)
دهه فجر
برپایی نمایشگاه زندگانی مرحومه حاج خانم مرضیه حدید چی به روایت تصویر در حوزه علمیه الزهرا (س)
طرح میراث ماندگار همراه با کاشت نهال در مدرسه علمیه
دیدار با فرمانده ناحیه سپاه کلاردشت جناب سرهنگ مهدوی
برگزاری محفل انس با قران
برگزاری محفل انس با قرآن به مناسبت ایام فاطمیه و دهه مبارکه فجر به نیت امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب در مدرسه علمیه الزهرا(س)
برگزاری نمایشگاه ساده زیستی حضرت فاطمه زهرا(س)، صنایع دستی، شهدا و کتاب در مدرسه علمیه الزهرا(س)
برگزاری نمایشگاه ساده زیستی حضرت فاطمه زهرا(س) ، صنایع دستی، شهدا و کتاب به مناسبت ایام الله دهه فجر و دهه فاطمیه در مدرسه علمیه الزهرا (س) برگزار گردید مدیریت محترم مدرسه خانم بحر کاظمی اهداف نمایشگاه ساده زیستی حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاعه به سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) بویژه ساده زیستی حضرت، مدیریت خانواده ، ترویج حجاب و عفاف و القای آموزه های فاطمی به مردان و زنان می باشد.
وی در ادامه در مورد اهداف نمایشگاه صنایع دستی افزود: عرضه و نمایش هنرهای دستی و سنتی ،گسترش و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی ، اسلامی و جلوگیری از نفوذفرهنگ بیگانه، تعامل بین هنرمندان جهت ارتقاء سطح کیفی تولیدات،ایجاد رقابت پذیری مناسب بین هنرمندان صنایع دستی در خصوص قیمت تولیدات، ایجاد بستر مناسب به منظور عرضه و بازاریابی اقلام گروه های خاص صنایع دستی می باشد.
وی در آخر در مورد اهداف نمایشگاه شهدا خاطر نشان کرد: شهدا الگو و سوه ما در زندگی هستند و جوانان و نوجوانان باید از آن ها درس ایثار و شهادت طلبی را یاد بگیرند و همچنین افزود با ارائه نمایشگاه کتاب در زمینه های انقلاب اسلامی و سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) بازدیدکنندگان آشنا شدند.
برگزاری نمایشگاه با موضوع وصیت نامه و خاطرات شهدا و انقلاب در مدرسه علمیه الزهرا(س) کلاردشت
مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت نمایشگاهی به مناسبت ایام مبارک دهه فجر با موضوع خاطرات ، وصیت نامه شهدا و انقلاب اسلامی در این مدرسه برگزار کرد.
برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب
به گزارش خبرنگار مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت این مدرسه نمایشگاه عفاف و حجاب برای عموم برگزار کرد.
معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت گفت: بیان اهمیت مقوله حجاب و عفاف در جامعه از دیدگاه اسلام هدف از برپایی این نمایشگاه است چراکه در قرآن کریم وسیره معصومین علیهم السلام در زمینه رعایت حجاب به عنوان یک پدیده اجتماعی تأکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: حجاب و پوشش اسلامی، آثار و فواید فراوانى در جامعه دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی و استواری اجتماع اشاره کرد که کرامت، عفت و وقار زنان و دختران نتیجه حجاب است.
وی هدف از برپایی این نمایشگاه را تبیین سبک زندگی و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب توصیف و عنوان کرد: گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و حفظ ارزشهای اسلامی مهمترین وظیفهای است که همه باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشیم چون پیام خون شهداء دفاع از ارزشهاست و حجاب و عفاف از بزرگترین ارزشهای جامعه اسلامی محسوب میشوند.
وی در ادامه افزود: نمایشگاه حجاب و عفاف به مناسبت ایام الله دهه فجر با حضور جمعی از مسئولان گشایش یافت که در قالب غرفه پوشش اسلامی، کارگاه رایگان خیاطی ، نمایشگاه تحقیقات و پایان نامه های طلاب ، نمایشگاه کتاب هایی با موضوع عفاف و حجاب ، نمایشگاه آیات، روایات، احادیث و وصیتنامههای شهدا، با موضوع عفاف و حجاب در قالب عکس و پوستر به تصویر کشیده شده که نشانه اهمیت این مقوله از دیدگاه اسلام است و به مدت ده روز برای پذیرش علاقمندان دایر است.
نشست باموضوع استکبار ستیزی و مقابله با نفوذ دشمن در مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت برگزار گردید
انقلاب ما زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) است.
به گزارش خبرنگار مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت نشست بصیرت افزایی با موضوع استکبار ستیزی و مقابله با نفوذ دشمن در مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت برگزار گردید.
آقای توبی در جمع اساتيد، فارغ التحصیلان و طلاب حوزه علميه کلاردشت وجود روحیه بسیجی و انقلابی را در تحقق حوزه انقلابي و پرورش انقلابي طلاب ضروري برشمرد و عنوان كرد: موضعگيريهاي درست سياسي و اجتماعي و اسوه بودن استاد در انقلابيگري، باعث الگو گرفتن طلبه از استاد و اثرگذاري هر چه بيشتر سخنان وي خواهد شد.
وي با تأكيد بر رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در مورد ارتقاء آگاهيهاي سياسي و اجتماعي طلاب، تصريح كرد: نحلههاي به ظاهر انقلابي و گروههاي سياسي معاند، پيش و بيش از همه اقشار حوزه علميه را هدف گرفتهاند تا با تضعيف روحيه انقلابي طلاب، روحيه انقلابي جامعه را نيز مورد هجمه قرار دهند.
وی در ادامه افزود: سه عامل باعث پیروزی انقلاب اسلامی گردید: یکی رهبری ، دوم مردم و سوم اسلام و دین، استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم در درون انقلاب اسلامی نهادینه است و هر روزی که این عوامل دفاع از مظلوم و استکبار ستیزی از ایران گرفته شود دیگر نمی توانیم به آن انقلاب اسلامی گفت ، یکی از موئلفه های انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار است. قیام امام خمینی (ره) بر علیه آمریکا بود حرف امام این بود که چرا آمریکا بر ما حکومت کند ؟ چرا ما باید زیر سلطه ی آمریکا باشیم ؟
وی گفت: نهضت امام در ایام ا… فجر به پیروزی رسید و 46 هزار مستشار آمریکایی از ایران بیرون ریخته شدند و ما تنها کشوری در جهان هستیم که مقابل آمریکا ایستاده ایم .عزت و افتخار جمهوری اسلامی ایران به واسطه ی روحیه ی استکبار ستیزی و دفاع از کشورهای مظلوم جهانی است و انقلاب ما امروز به عنوان یک الگو در جهان شناخته شده است .
توبی در ادامه خاطر نشان کرد ؛ کسانی که امروز در بعد استکبار ستیزی ما می خواهند شبهه ایجاد کنند در حقیقت در مسیر دشمنان انقلاب اسلامی حرکت می کنند و می خواهند روحیه استکبار ستیزی ما را کمرنگ نمایند ولی نمی دانند که روحیه استکبار ستیزی ما بر گرفته از روحیه انقلابی گری ماست .
ایشان در پایان گفت: انقلاب ما زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) است حمایت از مظلوم و کشورهای مظلوم در جهان وظیفه ی اصلی ماست و این رسالت ، رسالتی الهی و دینی است که می بایست به داد مظلوم رسید و در برابر فریاد های عدالت خواهی بی تفاوت نباشیم .
برگزاری مراسم ولادت حضرت زینب (س) و دهه فجردر مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت
هرچه یک انسان عابدتر باشد با حرکت آفرینش هماهنگتر و با معصوم مانوستر میشود.
به گزارش خبرنگار مدرسه علمیه الزهرا (س) کلاردشت مراسم دهه مبارک فجر و ولادت حضرت زینب (س) در این مدرسه برگزار گردید.
خانم سلیمان عباسی بیان کرد: دههی فجر، آن آیینهیی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دورههای تاریک و قرون خالیه، بایستی ما می نشستیم و اسمی از اسلام می آوردیم. دههی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.
بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت، هر گاه و هر جا که از پیروزی ۲۲ بهمن یادی و نامی آورده می شود، چهره ی شهید و نقش خونین شهادت، در برابر چشم ها پدیدار می گردد.
دههی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.
دههی فجر، آن آیینهیی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دورههای تاریک و قرون خالیه، بایستی ما می نشستیم و اسمی از اسلام می آوردیم.
بهترین جلوهگاه برای شناخت شخصیت وجودی زینب (سلام الله علیها) همان سفر تاریخی کربلا و مطالعه واقعه عاشورا و به دنبال آن خواندن داستان اسارت آن بزرگوار و همراهان او و چگونگی برخورد با ستمگران زمان است که تاریخ جزییات آن را برای ما نقل کرده است ولی در بسیاری از موارد زندگی این بزرگوار کوتاهی کرده و در بیشترین دوران عمر پرثمر آن بانوی بزرگ اسلام در سکوت مانده است. به گوشههایی از فضایل ایشان توجه کنید: اولین و مهمترین خصلت آن بانو محبت و عشق وافری است که به ذات احدیت دارد تا بتواند همه کس و همه چیز را در محضر او ذوب کند و حتی خویشتن خویش را هم نبیند. در مقابل ایمان و اعتقاد به خداوند همین بس که همه مصائب را برای او در راه رضای حق تحمل میکند و همه اینها را چون از سوی معبود است، زیبا میبیند. وقتی در کوفه ابن زیاد از او سوال میکند: «کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟» در جواب میفرماید: «چیزی جز زیبایی ندیدم.» زیرا که این حرکت در راستای حق و حقیقت و جاودانگی بود.
وی در ادامه افزود: شهادت یک انسان کامل در نظر اولیاء خدا جمیل است نه برای این که جنگ کرده و کشته شده است. بلکه جنگ و قیام برای خدا بوده است. آن گاه که حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بدن پاره پاره برادر را در گودال قتلگاه مشاهده میکند با تضرع در پیشگاه خدا میگوید: ” اللهم تقبل منا هذا القربان"این اوج معرفت و ایمان است و عظمت روح را میرساند که چون در راه خداست، تحمل آن آسان است.
وی افزود: عبادت غرض اصلی آفرینش است و امام معصوم سمبل و تجلی این غرض؛ و هرچه یک انسان عابدتر باشد با حرکت آفرینش هماهنگتر و با معصوم مانوستر میشود. شاید علت انس حضرت زینب (سلام الله علیها) با برادرش امام حسین (علیه السلام) جلوهای از این عبادت باشد.
حضرت امام حسین علیه السلام در هنگام وداع به زینب کبری فرمود: «خواهرم در نماز شبت مرا به یاد داشته باش.» و نیز از امام سجاد علیه السلام نقل شده است: «عمهام زینب در مسیر اسارت از کوفه به شام هم فرایض و هم نوافل خود را به جای میآورد و غفلت نداشت. فقط در یکی از منازل به خاطر شدت ضعف و گرسنگی، نشسته نماز خواند که بعد معلوم شد، سه روز است غذا میل نکرده، زیرا به هر اسیر شبانه روز یک گرده نان میدادند و عمهام سهمیه خود را بیشتر اوقات به بچهها میداد و هیچگاه تهجد و نماز شب این بانوی بزرگ ترک نشد. در فرهنگ قرآنی نافله چیزی است که زیاده بر واجب است و از روی تفضل و تبرع انجام میگیرد.
در پایان مراسم به طلاب فعال در زمینه آموزشی ، فرهنگی و پژوهشی با هدف ارتقاء طلاب اهدا گردید .
برگزاری تفسیر سوره فجر در مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت
به گزارش خبرنگار مدرسه علمیه الزهرا (س)کلاردشت نشست تفسیر سوره فجردراین مدرسه برگزار گردید.
در این نشست خانم شاه حسینی بیان کرد: فجر به معنى شكافتن وسيع و به تعبیری شکافتن سیاهی شب است ، درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى (ص ) در تاريكى عـصـر جـاهـليـت يكى از مصاديق فجر است و درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى (عج ) بـه هـنـگام فرو رفتن جهان در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم ، مصداق ديگرى از آن محسوب مى شودو قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، شكافتن پرده هاى تاريك ظلم بنى اميه و نشان دادن چهره واقعى آن ديوصفتان مصداق ديگر بود و هـمـچـنـيـن تـمـام انـقـلاب هـاى راستینی كـه بـر ضـد كـفـر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ گذشته و امروز انجام مى گيرد و حـتـى نـخـسـتين جرقه هاى بيدارى كه در دل هاى تاريك گنهكاران ظاهر مى شود و آنها را به توبه دعوت مى كند فجر است .
خانم قبادپور خاطرنشان کرد: شـب بـه هـر مـعنى بوده باشد (عام يا خاص ) از آيات عظمت الهى است ، و از مـوضـوعـات پـر اهـمـيـت عـالم هـسـتـى ، شـب حـرارت هـوا را تـعـديـل مـى كـنـد، و بـه هـمـه موجودات آرامش مى بخشد، و جو آرامى براى راز و نياز به درگـاه خـدا فـراهـم مـى سازد، و اما شب عيد قربان كه آن را ليله جمع مى نامند، آن نيز از عجيب ترين شب هاى سال در آن وادى مقدس مشعرالحرام است.
در ادامه خانم هرج عنوان کرد: مـرصـاد از مـاده رصـد بـه مـعـنـى آمـادگـى بـراى مـراقـبـت از چـيـزى اسـت و مـعـادل آن در فـارسـى كـمـيـنـگـاه است ، اين واژه معمولا در جايى به كار مى رود كه افراد ناچارند از گذرگاهى بگذرند، و شخصى در آن گذرگاه آماده ضربه زدن به آنها است و در مـجـمـوع اشـاره بـه ايـن اسـت گـمـان نـكـنـيـد كـسـى مـى تـوانـد از چنگال عذاب الهى بگريزد، همه در قبضه قدرت او هستند و هر وقت اراده كند آنها را مجازات مى نمايد.
بـديـهـى اسـت خـداونـد مكان نداردو در گذرگاهى نمى نشيند، اين تعبير كنايه از احاطه قـدرت پـروردگـار بـه هـمـه جباران و طغيانگران و مجرمان است و لذا در حديثى از حضرت على (ع) آمـده اسـت كـه مـعـنـاى ايـن آيـه ايـن اسـت : “ان ربـك قـادر عـلى ان يـجـزى اهـل المـعـاصـى جـزائهـم : پـروردگـارت تـوانايى دارد كه كيفر گنهكاران را به آنها بدهد."و مرصاد پلى است بر طريقى كه از روى جهنم مى گذرد كسى كه حق مظلومى بر گردن او باشد از آنجا نخواهد گذشت.
حضور طلاب مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت در راهپیمایی 22 بهمن(به روایت تصویر)
22بهمن در کلام رهبری
* راهپیمایی بیستودوم بهمن مظهر اقتدار ملی است؛ نشاندهندهی عزم عمومی ملت ایران است؛ مظهر همان چیزی است که هر دشمنی را در هر حد و اندازهیی از اقتدار نظامی و تواناییهای تبلیغاتی و سیاسی، مرعوب میکند. ۱۳۸۳/۱۱/۱۹
*ملت ایران هر سال با حرکت خود در بیستودوم بهمن، دشمن را در جای خود متوقف و وادار به عقبنشینی کرده. ۱۳۸۳/۱۱/۱۹
*روز ۲۲ بهمن و راهپیمائی ۲۲ بهمن مظهر اقتدار ملی است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمی و اراده و عزم ملی ملت ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همهی شرائط به خیابانها میآیند و خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار میدهند؛ این خیلی باعظمت است. ۱۳۸۶/۱۱/۱۹
انقلاب اسلامی و زمینهسازی ظهوراز منظر امام (ره) و مقام معظم رهبری
در بسیاری از آیات و روایات داریم كه در آخر الزمان اهل حق و اهل باطل به سرحد خود میرسند و در نهایت قیام منجی ـ علیه السّلام ـ تكمیل كننده آخرین حلقه مبارزات بین اهل حق و اهل باطل خواهند بود و عامل پیروزی نهایی اهل حق بر باطل خواهند بود.
همانطور كه بر هیچكس پوشیده نیست بعد از رنسانس یك انحطاط شدید، در مباحث اخلاقی و مذهبی در عالم خصوصاً در غرب پیش آمد كه روز به روز بر شدت آن افزوده میشود و امروزه هم فساد و ظلم به انواع و اقسام گوناگون در عالم واقع میشود كه عبارت است از همان شدت گرفتن قدرت و توان اهل باطل در باطل بودنشان. اما از طرف دیگر در جبهه حق تا قبل از سال 1357 هجری شمسی تحول خاص و قوی شبیه انقلاب كبیر فرانسه رخ نداد تا بتوان تقویت و نیرو گرفتن جبهه اهل حق را هم مشاهده كرد. اگر چه یك سری مقدمات از سال 1342 تا 1357 در حال وقوع بودند و هنوز نتیجه اصلی و چشمگیر كه بتواند عالم را متوجه خود كند وجود نداشت تا اینكه در 22 بهمن 1357 این حادثه واقع شد و تحول بسیار بزرگ و اساسی در جبهه اهل حق هم صورت گرفت و آن عبارت بود از انقلاب عظیم اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) در ایران، كه باعث شكل گیری یك نظام و حكومت اسلامی در ایران شد كه در حقیقت تنها مدعی حق و مخالف سرسخت جبهه قوی اهل باطل شد و در مورد این ایستادگی در برابر جبهه باطل و ظلم و فساد رهبر بزرگ این انقلاب و نظام مقدس میفرماید: ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در كشورهای اسلامی میشكنیم و با صدور انقلابمان، كه در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احكام محمدی است به سیطره و ظلم جهانخواران خاتمه میدهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح كل و امامت مطلقه حق،امام زمان (عج) هموار میكنیم.
كه در حقیقت باید گفت كه بعد از وقوع این انقلاب تقابل واقعی بین حق و باطل صورت پذیرفت چرا كه تا قبل از آن حریف جدی برای اهل باطل وجود نداشت و این انقلاب و نظام توانست كه یك حریف جدی و قدر برای اهل باطل باشد كه در مقابل ظلم و زورگوییهای آنها بایستد و حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی قدرت و حكومت جهانی و گسترش عدل و برچیده شدن ظلم و فساد در همه عالم شود كه در این باره حضرت امام (ره) میفرماید: مسئولان ما باید بدانند كه انقلاب ما محدود به ایران نیست انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است و… (صحیفه نور ج 21، ص 108)
چرا معمار انقلاب اسلامی بر نقش مردم تاکید میکرد؟
یکی از عناصر مهم توسعهی سیاسی، مشارکت سیاسی مردم است. مشارکت سیاسی درگیر شدن فرد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی، از عدم درگیری تا داشتن مقام رسمی سیاسی است. همچنین این مفهوم به معنای تلاش شهروندان برای انتخاب رهبران خویش، شرکت مؤثر در فعالیتها و امور اجتماعی و سیاسی و تأثیر گذاشتن بر صورتبندی و هدایت سیاست دولت است (آقابخشی، 1383، ص 25).
به طور کلی، مشارکت سیاسی مبتنی بر «حق» است و ابتنای این حق نیز بر اساس ماهیت اجتماعی زندگی امروزهی انسانها در یک جامعه است. این امر به طور مستقیم با بحث همبستگی ملی و سپس تأمین امنیت داخلی یک کشور مرتبط است. امروزه امنیت ملی کشورها، یعنی واقع شدن در وضعیتی که بتوان از حساسیت و آسیبپذیری ارکان نظام در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی فروکاست، از اهمیت ویژهای برخوردار است. دلیل این اهمیت از یک سو متأثر از تحولات داخلی و افزایش سطح آگاهیهای عموم و از سوی دیگر، گوناگونی تهدیدات در صحنهی روابط خارجی است.
مشارکت مردمی راهی به سوی فعال نمودن نیروی عظیم تودهای است که در جریان مشارکت، موجبات آگاهی مردم از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراهم میشود. به طور طبیعی، مشارکت میتواند بیگانگی اجتماعی را به حداقل برساند و مانع ایجاد هر گونه اثرات منفی روانی و فکری در مردم مانند بیاعتمادی، بیتفاوتی، تکروی، نبود تعاون و توجه به منافع شخصی شود و در مقابل، موجبات تقویت توسعهی همبستگی ملی را، به مثابهی مهمترین پایهی امنیت داخلی، فراهم مینماید.
بیشک نظام اجتماعیسیاسی، حاصل توافق افراد بر ارزشهای مشترک، به منظور نیل به پیشرفت و دستیابی به اهداف مشترک است؛ چنان که توسعهی انسانی در صدر اهمیت آن قرار دارد. بنابراین در استقرار سازوکارهای امنیت ملی پایدار و در تبیین ضرورت پرداختن به امنیت معطوف به اقتدار فرهنگی، نقش مردم بیش از هر مؤلفهی سختافزارانهی دیگری حائز اهمیت است؛ چرا که برآیند مطلوب هر نظام سیاسی، که چگونگی فضای امنیتی جامعه نیز متأثر از آن است، عبارت از میزان رضایتی است که آحاد مردم از عملکرد آن نظام در تعامل با محیط پیرامونی دارند.
در شرایط امنیت معطوف به اقتدار فرهنگی، زمینهی بسط و توسعهی آیینهای مدنی، باورهای مشترک و پیشگیری از ناهنجاریهای سیاسی و اجتماعی فراهم میشود و با تولید و بازتولید ارزشهای انسانی در جامعه، بالتبع سایر ارزشهای حیاتی، که منافع ملی، اهداف ملی، امنیت ملی و… ترجمان آن هستند، تضمین خواهد شد. در غیر این صورت، با ایجاد گسست در مبانی اجتماعی و سیاسی و باورهای عمومی، که نتیجهی بلامعارض عدم پیوند و تعامل بین مردم و دولت است، امنیت ملی نیز در مقابل انواع آسیبها شکننده خواهد بود و در واقع حساسیتهایی که میباید به طور متعارف و طبیعی حلوفصل گردد، به تهدیدی مبدل میشود که کل نظام را با مخاطرهی جدی روبهرو میسازد. لذا در این نوشتار، با تأکید بر سازوکارهای نرمافزارانهی امنیت سعی شده است به طور هرچند خلاصه، نقش تأثیرگذار مشارکت سیاسی در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) مورد واکاوی قرار گیرد.
در اندیشه و سیرهی امام خمینی، به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، مشارکت مردمی به عنوان یک مسئلهی اصلی، اساسی و تعیینکننده در حوزهی تعیین سرنوشت مشترک و عمومی مورد توجه و عنایت کامل قرار گرفته است. او با توجه به بنیانهای اسلامی، نگرش سیاسی خود و به پیروی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و پیشوایان راستین او ـکه بیعت را راه ورود مردم به سیاست و مشارکت در تعیین سرنوشت خود میدانستندـ بارها بر ضرورت ورود مردم در صحنهی سیاست و تصمیمگیریهای اساسی جامعه در قالب نهادهای حکومتی تأکید کرده و آن را به عنوان بزرگترین عامل ثبات حکومت و ضامن حفظ امنیت در جامعه معرفی نموده است. برای نمونه ایشان تأکید دارند:«آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و همگامی آنها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود» (صحیفهی امام، 1378، ج 4، ص 248)
مشارکت مردمی راهی به سوی فعال نمودن نیروی عظیم تودهای است که در جریان مشارکت، موجبات آگاهی مردم از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراهم میشودو میتواند موجبات تقویت توسعهی همبستگی ملی را به مثابهی مهمترین پایهی امنیت داخلی فراهم نماید.
مشارکت مورد نظر امام خمینی، مشارکتی همهجانبه و در تمام ابعاد و از سوی همهی مردم جامعه است که او از آن، تحت عنوان مشارکت کامل همهی مردم یاد میکند و اصلاحات جامعه، تأمین استقلال مملکت و آزادی مردم را در سایهی آن میداند:«اساس کار یک جمهوری اسلامی، تأمین استقلال مملکت و آزادی ملت ما و… اصلاحات لازم… این اصلاحات با مشارکت کامل همهی مردم خواهد بود.» (صحیفهی امام، ج 5، ص 155)
بنابراین در نگاه او، مشارکت سیاسی انحصار به گروه، طبقه، جناح یا صنف خاصی ندارد، جنسیت نمیشناسد و قومیت را مورد توجه قرار نمیدهد و به دین و نوع نگرش انسانها نیز کاری ندارد؛ بلکه از نظر وی، همهی مردم جامعه حق مشارکت در همهی امور سیاسی خویش را خواهند داشت و در برابر چنین حقی، آنها مکلّف خواهند بود. او در بیانی دیگر، از بین سه عامل اساسی که در پیروزی انقلاب و غلبه بر طاغوت نقش داشته است، یکی را مشارکت همهی مردم میداند و آن را در کنار ایمان و اعتقاد به خدا و وحدت کلمه قرار میدهد و به وضوح مطرح میسازد:
«شما مردم شریف ایران… توانستید با اتکال به خدای متعال و وحدت کلمه و مشارکت همهی قشرها، بر طاغوت زمان غلبه کنید و پشت ابرقدرتها را بلرزانید.» (صحیفهی امام، ج 6، ص 518)به علاوه در برابر خطرات ناشی از عدم مشارکت سیاسی مردم، مسئول بودن تمام جامعه را مطرح میسازد (صحیفهی امام، ج 19، ص 328) و در بیانی دیگر، تأکید بر مشارکت دادن مردم در امور توسط حکومت دارد:
«مردم را در همهی امور شرکت بدهیم… دولت عامل اینها [مردم] است، قوهی قضائیه عامل اینهاست، قوهی اجرائیه عامل اینهاست، قوه مقننه عامل اینهاست، ادای تکلیف باید بکنند، شرکت بدهند مردم را در همهی امور…» (صحیفهی امام، ج 20، ص 55)آنچه مسلم است مهمترین عامل در توفیق هر دولت، در فرآیند توسعهی اقتصادیسیاسی، به کارایی آن در جهت تحقق منافع ملی بستگی دارد که این خود مستلزم پذیرش و مشروعیت دولت نزد مردم است. دولت در مقام تجلیگاه و مظهر ارادهی ملی، باید کارایی خود را در زمینهی تأمین نیازهای بنیادین مصرّح در قانون اساسی نشان دهد. در غیر این صورت، باید منتظر کاهش گرایش و اقبال مردم نسبت به دولت بود.
صفحات: 1· 2
استکبارستیزی در گفتمان امام خمینی(ره)
واژه «استکبار» که در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی به طور مکرر به بهره برداری می رسد از تعالیم قرآن کریم مایه می گیرد. این واژه که مفهوم آن اظهار علو و برتری در زمین و بر دیگران بزرگی فروختن و خود را قاهر و مسلط دانستن است در آیات مختلف قرآنی و برای نمایاندن ماهیت قدرتهای استکباری در هر عصر و زمان و معرفی خصال و صفات و روحیات و عملکردهایشان مطرح می گردد.
«فی صدور هم الا کبر: «نیست در دلهاشان مگر تکبر و احساس بزرگی» (غافر: 56) « فاستکبرتم»: «شما استکبار و گردن کشی کردید»(جاثیه: 31) «کذبوا بایاتنا و استکبروا عنها»: «آیات ما را دروغ شمردند و از روی تکبر از آنها رخ برتافتند»(اعراف: 40) از جمله آیاتی است که به صراحت واژه «استکبار» را درباره جبهه کفر و شرک و نفاق به کار برده و این خصلت و صفت شیطانی و نفسانی را در همه اعصار و به تمام دشمنان و مخالفان دین مبین حق تعمیم داده است.
یکی از مشخصه های بارز اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) تلاش برای وارد کردن واژه ها و مفاهیم قرآنی و اسلامی در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی بود که از جمله مهمترین آنها واژه استکبار است.حضرت امام(ره) از همان آغاز نهضت، نوک حمله تهاجم خود را به سوی استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار نشانه رفت و نهضت اسلامی خود را مبتنی بر «دکترین استکبارستیزی» بنیان نهاد. آموزه های قرآنی یکی از مهمترین اهداف ارسال انبیاء و اوصیاء الهی را در طول تاریخ شمرده می شد.
حضرت امام(ره) تنها در مقام توصیف ویژگیهای استکبار جهانی باقی نمی ماند و با بصیرت و آگاهی و شجاعت تمام آمریکای جنایتکار را به عنوان راس استکبار جهانی معرفی و مورد خطاب قرار می دهد.
رهبرکبیر انقلاب اسلامی با فریاد برآوردن آنکه «همه بدبختی ما از آمریکاست»از خوی تجاوزطلبی و ضرورت مبارزه و عدم رابطه با استکبار چنین سخن گفت: «خیال نکنید که روابط ما با امریکا و روابط ما با نمی دانم شوروی و روابط ما با اینها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها می خواهند از ما بدوشند، اینها نمی خواهند به ما چیزی بدهند.» 1
ایشان با صراحت تمام آمریکا را «شیطان بزرگ » نامیده و اعلام می دارد: «آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است»2 و از ملت ایران و ملل مسلمان و محروم جهان چنین خواستند: «هرچه فریاد دارید سر آمریکا بکشید.»3 و همه مبارزان جبهه توحید در سرتاسر جهان را این گونه بشارت دادند: «اگر دقیقا به وظیفه مان که مبارزه با آمریکای جنایتکار است ادامه دهیم فرزندانمان شهد پیروزی را خواهند چشید.»4
حضرت امام(ره) در این مسیر تلاش کرد تا با نمادسازی جبهه مبارزه با استکبار جهانی را تثبیت کرده و بسط دهد.
حمایت از اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیرلانه جاسوسی و یاد کردن از آن به عنوان «انقلاب دوم» (انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول) و تثبیت آن به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی، معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس، و دعوت از همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای تبدیل این روز به روز مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و صهیونیسم بین الملل و استکبارجهانی، و احیای سنت ابراهیمی و محمدی برائت از مشرکین در مراسم حج و فریاد برآوردن شعار مرگ برآمریکا و اسرائیل در این مراسم به عنوان فریضه ای محوری و کلیدی که لازمه پذیرش حج واقعی است، نمونه هایی از این تلاش همه جانبه حضرت امام(ره) در تحقق عملی دکترین استکبارستیزی است.
بخشی از وصیتنامه شهدای دانشجو در مورد انقلاب
بزرگترین نعمتی که خداوند به ما ارزانی داشته نعمت انقلاب اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی است.
دانشجوی شهید، اسد ا… حاجی خانی
………………………………………………………………………
در قیامت از نعمتهایی که به ما ارزانی شده سؤال خواهد شد و بزرگترین نعمتی که خداوند به ما ارزانی داشته نعمت انقلاب اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی است. در آنجا از ما خواهند پرسید که برای این انقلاب چکار کردیم. آیا با دشمنان انقلاب دشمن و با دوستان آن دوست بوده ایم یا نه؟
بخشی از وصیت نامه دانشجوی شهید، اسد ا… حاجی خانی رودسری
امام خمینی(ره) و نظم و پایداری در کارها
امام علی (ع) فرموده اند:« قَوَام العَیش حُسسنُ التقدیر وَ مَلاکُهُ حَسنَ التدبیر؛ (غررالحکم، حرف ح، شماره 6807)پایداری زندگی به برنامه ریزی درست و وسیله رسیدن به آن تدبیر خوب است.»
نظم خاص امام از ثبات قدم و استواری ایشان حکایت دارد.
یک بار از همسر امام برنامه روزانه ایشان را پرسیدند، ایشان در پاسخ گفته بود: اگر برنامه یک روزشان رابگویم می توانید در سیصدو شصت ضرب کنید. چون امام مطابق برنامه کارهای خود را انجام می دادند، به اطرافیان نیز در این مورد توصیه می نمودند. حتی خواندن نامه ها، مطالعه روزنامه ها و تجدید وضوی امام با نظم خاصی تؤام بود.
دیدگاه امام در مورد تنظیم وقت این بود که وقتی آدمی به برنامه های خود نظم ببخشد مسلماً وجودش نظم می یابد. اینموضوع در زندگی امام کاملاً محسوس بود، آن قدر که وقتی امام در پاریس اقامت داشت پلیس ها می گفتند ما حتی ساعت های خود را با رفت وآمد امام تنظیم می کنیم.( پا به پای آفتاب، 1375، ص 310).
مدیریت زمان در سیره ی امام خمینی(ره)
یکی از چهره های شگفت انگیز قرن بیستم حضرت امام خمینی(ره) است.
حضرت امام خمینی(ره) شخصیت بی بدیلی است که وجود با برکتش برای تمام کسانی که به فضیلت اشتیاق دارند و نسبت به صلابت، فداکاری و استواری در راه ارزشها، ارادت می ورزند موجب افتخار و شکوهمندی می باشد.
یکی از جنبه هایی که امام(ره) در سیره عملی خود مورد توجه قرار داد نظم و ترتیب در زندگی، بهره گرفتن از فرصتها و برنامه ریزی دقیق در تمامی شئونات می باشد.
حضرت علی(ع) در وصیت خود به بستگان و تمام کسانی که توصیه آن امام بدانها می رسد، فرموده اند: « اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم»(نهج البلاغه، نامه 47)
« من شما را و تمام فرزندان و خاندانم و کسانی را که این وصیت نامه به آنان خواهد رسید به پرهیزگاری و نظم امور خودتان وصیت می کنم.»
نظم و مدیریت زمان در امور روزمره
امام خمینی(ره) مقید بودند سر ساعت مقرر از بستر خواب یا استراحت بلند شوند و به امور مربوطه رسیدگی کنند. دقت داشتند در وقت معین غذا بخورند یا بخوابند. اگر کاری داشتند یا با فردی قراری می گذاشتند به هیچ عنوان زمان وعده رابه عقب یا جلو نمی افکندند.
آن قدر دقیق و منظم بودند که اگر واقعاً بنا بود برای صرف غذا بیایند با پنج دقیقه تأخیر، اهل خانه نگران میشدند و با خود نجوا می نمودند دلیل تأخیر آقا چه بوده است؟ همه بی اختیار چشم ها را متوجه اتاق محل اقامت امام می نمودند تا دلیل این دیر کردن را کشف کنند آن وقت مشاهده می نمودند به عنوان نمونه کسی خدمتشان رسیده وسؤالی از ایشان کرده اند که امام برای پاسخگویی لحظاتی با تأخیر رسیده اند.( پابه پای امام، ج1، ص 115)
نواختن زنگ ایثار و انقلاب
همزمان با 12 بهمن آغاز دهه مبارك فجر، صبح روز دوشنبه(زمان ورود تاریخی معماركبیر انقلاب اسلامی به میهن اسلامی) زنگ انقلاب و ایثار در مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت به صدا درآمد و این مراسم با پخش سرودهای انقلابی و پذیرایی با چای و شیرینی همراه بوده است.
نظم مطالعاتی امام(ره) تغییر ناپذیر بود
حجت الإسلام والمسلمین سید محمود دعایی: جریان شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی نه تنها در حالات روحی و فکری، بلکه در نظم برنامه روزمره امام اثر نگذاشت. ایشان ساعتی از روز را برای مطالعه کتاب های جدیدی که به دستشان می رسید اختصاص داده بودند و به عنوان مثال تمامی کتابهای مرحوم دکتر علی شریعتی را مطالعه می کردند و به خصوص به آثار آقای مطهری بسیار علاقه داشتند و آثار ایشان و آقای طالقانی را قبول داشتند. در مورد کتابهای دکتر شریعتی نیز معتقد بودند آنقدرها که به این آثار اعتراض و حمله می شود بی مورد است و تا این حد انحراف در میان آنها وجود ندارد. خاطرم هست که در آن ایام کتاب ” طلوع انفجار” حاج سید جوادی را مطالعه می کردند. حاج احمد آقا می گفتند: وقتی امام از تشییع جنازه فرزندشان بازگشتند، ساعت کتابهای روزمره شان بود. کتاب ” طلوع انفجار” را باز کردند و به مطالعه آن پرداختند.
سعادتمند،رسول، درسهایی از امام:نظم و قانون گرایی،قم،تسنیم،1389،ص60.
خاطره ای از خانم طباطبائی در موردشاعری امام خمینی(ره)
مگر من شاعرم
خانم فاطمه طباطبائی: زمانی که به اقتضای رشته تحصیلی ام، یکی از متون فلسفی را میخواندم، بعضی از عبارات دشوار و مبهم کتاب را با امام در میان می گذاشتم. کم کم این پرسش و پاسخ به یک جلسه ی درس بیست دقیقه ای تبدیل شد. این بود تا یک روز صبح، که برای شروع درس خدمت ایشان رسیدم. دریافتم که امام با یک رباعی طنز آمیز به من هشدار داده اند.
فاطی که کنون فلسفه را می خواند | از فلسفه فاء و لام و سین می داند |
امید من آن است که با نور خدا | خود را ز حجاب فلسفه برهاند |
این شعر را که دیدم، مجدانه از ایشان ابیات دیگری درخواست کردم،چند روز بعد این اشعار را نوشتند:
فاطی! به سوی دوست سفر باید کرد | از خویشتن خویش گذر باید کرد |
هر معرفتی که بوی هستی تو داد | دیوی است به ره، از آن حذر باید کرد |
تقاضاهای مکرر من کم کم تأثیرکرد. چون مدتی بعد چنین سرودند:
فاطی! تو و حق معرفت یعنی چه؟! |
دریافت ذات بی صفت یعنی چه؟! |
ناخوانده الف، به یا نخواهی ره یافت | ناکرده سلوک موهبت یعنی چه؟! |
آنچه به من جرأت اصرار می داد، لطف بی کران آن عزیز بود. این چنین بود که هردم بر خواهشهای من افزوده می شد. این ماجر تا آنجا پیش رفت که از ایشان درخواست سرودن غزل کردم و ایشان عتاب کردند. مگر من شاعرم؟! ولی من همچنان به اصرار ادامه دادم تا اینکه چند روز بعد چنین شنیدم:
تا دوست بود تو را گزندی نرسد |
تا اوست غبار چون و چندی نبود |
بگذار هر آنچه هست و او را بگزین | نیکوتر از این دو حرف پندی نبود |
عاشق نشوی اگر که نامی داری | دیوانه نه ای اگر پیامی داری |
سستی نچشیده ای اگر هوش تو راست | ما را بنواز تا که جامی داری |
منبع: سعادتمند، رسول،درسهایی از امام، قم، تسنیم،1389.
انتــخــابات در انــدیشــه امام خمـــیـــنی(ره)
با ملت بودن و بدون ملت بودن
شما مردم را برای پشتیبانی از خود لازم دارید. دولت بدون پشتیبانی مردم نمی تواندکار بکند و هریک از ادارات و وزارتخانه ها باید این مسئله را مد نظر داشته باشند که برای خدا، مردم را راضی نگه دارند و اگر شما تاریخ پنجاه سال سلطنت را ملاحظه کنید، آن وقت تکلیف خودتان را می دانید که با ملت بودن چیست و بدون ملت بودن چیست. همه ما باید برای خدمت به توده هایی که در طول تاریخ همیشه محروم بوده اند، کوشش کنیم. و دولت باید این فرصت را، که در این کشور افرادی پیدا می شوند که خودشان می توانند کارها را انجام بدهند، غنیمت بشمارد و به تدریج، ان شاء الله، به آن جایی برسند که ما دیگر به خارج احتیاجی نداشته باشیم و مسلماً اینها تشویق می خواهند و شما باید به این فکر باشید که برای خدا کار کنید تا نتیجه کارتان تا ابد باقی بماند و بدانید هر کاری که شما انجام دهید و ملت از آن استفاده اسلامی و فرهنگی بکند، برای شما فایده دارد، اگر شما هم نباشید.
منبع: خمینی، روح الله،صحیفه امام،ج18،ص279 تا 280
شاهکار امام(ره) این بود که آگاهی مردم را سرلوحه ی خود قرار داده بود
برنامه صبحگاه مشترک مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت باعنوان بیعت با امام عصر(عج) و با حضور کارکنان خانم سایر ادارات در سالن اجتماعات مدرسه برگزار گردید.
این مراسم با پخش کلیپ تصویری راجع به امام زمان(عج)، قرائت دعای عهد، وسخنرانی همراه بوده است.
حجت الإسلام مقیسه امام جمعه شهرستان کلاردشت گفت: شعار زیبایی در دوران امام(ره) بوده که بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی(عج) شد، این انقلاب مقدمه انقلاب حضرت مهدی (عج) است.
وی با اشاره به اینکه امام (رضوان الله تعالی) فرمودند: انقلاب باید از توده های مردم به وجود بیاید خاطر نشان کرد: شاهکار امام(ره) این بود که آگاهی مردم را سرلوحه ی خود قرار داده بود و معتقد به تغییر حکومت با شیوه روز دنیا نبوده است چرا که امام (ره) از آیه لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ تمسک جسته است و توانسته چنین انقلاب با عظمتی را بوجود آورد، امروزه اگر می بینید که آمریکا از سوریه و … نمی ترسد و هراس آن از آگاهی مردم ایران می باشد،مردم باید آگاه شوند، متوجه دین و حقیقت دین باشند که ظلم را نپذیرند.
امام جمعه کلاردشت تصریح کرد: علت نامیدن شعار سال به نام مردم سالاری دینی آنست که امام به حضور و آگاهی های مردم توجه داشت و همین امر باعث شد که انقلاب هم چنان باقی بماند اگر مردم پشتوانه امام و کشورنبودند در حال حاضردر حوزه علمیه الزهراء(س) کلاردشت نمی توانستیم آغاز سی و هشتمین بهار انقلاب را جشن بگیریم.
مقیسه در پایان افزود: طلاب خواهران کلاردشت، خواص بی بصیرت را باید بشناسید، نگذارید رهبر تنها بماند البته مردم در 9 دی نشان دادند که چطور ملت پشت رهبری ایستادند، گروه های کذایی همه شان سرجایشان نشستند در هر حال امام با ایمان به خدا و مردم باور داشت که مردم راه درست را طی می نمایند، انشاءالله خداوند به ما توفیق حرکت در مسیر امام و رهبری دهد، و هرچه توان داریم برای نظام بکار بندیم چرا که اعتقاد داریم این انقلاب به انقلاب امام زمان(ارواحنا له الفداء) متصل خواهد شد.
آیت الله جوادی آملی: با وضو در راهپیمایی شرکت کنیم
آيتالله جوادي آملي گفت: با شعارها انقلاب پيروز شد و شاه رفت و با همين شعارها هم انقلاب تا ظهور باقي ميماند، خدا فرموده است من خودم بساط کافران و مشرکان و منافقان را بر ميچينم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آيتالله جوادي آملي در جلسه درس تفسير قرآن کريم در مسجد اعظم قم، افزود: خيلي از دوستان ما وضو ميگرفتند ميآمدند و خيلي از خواص، افکار ديگري هم داشتند و واقعا با همين شعارها انقلاب پيروز شد و شاه رفت و با همين شعارها هم انقلاب تا ظهور باقي مي ماند، خدا فرموده است که شما به وظيفهتان عمل کنيد و دخالت نکنيد، من خودم بساط کافران و مشرکان و منافقان را بر ميچينم.
آيت الله جوادي آملي تصريح کرد: آن ها دائما ميگويند گزينهها روي ميز است، يعني کار به دست ما است همان حرفي که فرعون ميزد، ولي ما بايد در اين راهپيماييها درود بر امام و شهدا بفرستيم و گراميداشت رهبري را داشته باشيم، اما يا «احد» و يا «صمد» يادمان نرود و بي وضو در اين راهپيمايي شرکت نکنيم.
وي خاطرنشان کرد: تفکر امروز غرب همان اومانيسم است، اگر چه اصطلاحات و الفاظ تغيير کرده باشد؛ اينکه گفتند تا زنده هستيد عالم باشيد، چون عالم اگر نتواند باري از دوش ديگران بردارد، زير بار استعمار هم نمي رود و باربري نمي دهد، زيرا حوزويان و دانشگاهيان با يک دست تعليم و يا دست ديگر تعليل دارند.
وي اظهارداشت: خدا فرموده ما نيازي به ياوري شما نداريم، امروز هم همين است خدا نيازي به ياوري ما ندارد، بلکه وظيفه ما حفظ حرمت خون شهدا، امام و اکرام رهبري است.
شرکت در راهپیمایی موجب عقب نشینی دشمن می شود.
مقام معظم رهبری مد ظله العالی:
ملت ایران هرسال با حرکت خود در 22 بهمن دشمن را در جای خود متوقف و وادار به عقب نشینی کرده است.
اساتید و طلاب مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت نیز با شرکت در راهپیمایی 22 بهمن باری دیگر لبیک به رهبری و انقلاب اسلامی خواهند گفت.
نقش زنان در تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی ایران
به مناسبت فرارسیدن سی و ششمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، همایشی با عنوان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دعوت از مسئولین محترم و بانوان شهرستان کلاردشت در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت برگزار گردید.
حضور خواهر شهیدان فهمیده در بین طلاب
به مناسبت دهه مبارک فجر خواهر شهیدان فهمیده و هیئت همراهشان و مسئولین شهرستان، در مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت حضور یافتند.
خواهر شهیدان فهمیده با اشاره به اینکه صحبت با عکس شهدا چقدر زیباست و لذت بخش است، خاطر نشان کرد: من خودم بارها و بارهاشده با عکس محمدحسین حرف زدم و درد و دلی کردم، شاید به یک روز نکشیده باشد که جواب خواسته ام را گرفتم.اینها برایمان ارزشمند است.
وی در ادامه افزود: وقتی به ائمه دل می بندیم و از آنها می خواهیم که برایمان کاری انجام دهند، انتظار برآورده شدن خواسته یمان را داریم،اما وقتی بر مزار شهیدی می روید و درد ودل می کنید نمی خواهید خواسته تان انجام شود فقط دردو دل می کنید.و خیلی از وقتها پیش آمده که همان شهید واسطه بین شما و ائمه شده و به خواسته تان رسیدید. یقین داشته باشید هرجایی شهیدهست گواه اعمال و واسطه بین ما و ائمه است.
خواهر شهیدان فهمیده با بیان خاطره ای از خواب مادرشان که پس از شهادت محمد حسین بی قراری می کردند افزودند:
محمدحسین یک شب به خواب مادرم آمد و گفت:من جایم خوب است مزاحم من نشوید و برای من گریه نکنید فقط قرآن بخوانید.
خواسته خواهر شهیدان فهمیده از طلاب مدرسه علمیه خواهران خواندن وصیت نامه و زندگینامه شهدا و درس گرفتن از زندگیشان و اینکه در امر تبلیغ از آنها استفاده کرده و به کار ببرند بوده است.
ایشان در پایان خاطر نشان کردند: ما از وجو پرفیض شما در سطح آموزش و پرورش استفاده های زیادی می کنیم و مطمئناً به وجود پربرکت شما نیاز زیادی دارد. انشاء الله هرجا هستید خدمت رسان خیلی خوبی باشید و خدمتگذار خوبی برای جامعه کوچک دانش آموزی در سطح شهرستان.
دیدار مسئولین مدرسه علمیه الزهرا(س) کلاردشت با امام جمعه شهرستان
همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، طلاب و مسئولین مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت به دیدار امام جمعه شهرستان کلاردشت رفتند.
حجت الاسلام مقیسه در این دیدار با اشاره به وجود با ارزش و پر برکت دو حوزه علمیه الزهراء(س) و امام علی(ع) در شهرستان خاطر نشان کرد:طلبه باید سختی ها را تحمل نموده تا آرمان های انقلاب به ثمر بنشیند.
وی با بیان اینکه کار فرهنگی سخت است، ابتدا خود را نشان نمی دهد، بعدها اثراتش نمایان می شود افزود: به گفته آیت الله وحید کار فرهنگی و تحقیق در مسائل علمی مثل این است که انسان بخواهد با سوزن کوه بکند.
برگزاری محفل انسی با قرآن، محفل بهره مندی از آثار معنوی تلاوت قرآن
همزمان با سی وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، محفل انس با قرآن در راستای اشاعه فرهنگ تلاوت کلام الهی، تقویت فعالیت های فرهنگی و بهره مندی از آثار معنوی تلاوت قرآن، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت به صورت با شکوهی برگزار شد.
تلاوت قاریان ، قرائت لطایف قرآنی و دلنوشته ، بیان نکات اخلاقی سوره حجرات از جمله برنامه های این مراسم معنوی بود .
در انتهای این مراسم که با پذیرایی مختصری همراه بود از قاریان تجلیل شد.
برپایی ایستگاه صلواتی رهروان انقلاب
در دومین روز از دهه مبارک فجر، به همت معاونت فرهنگی و بسیج طلاب حضرته معصومه(س) در قالب
برنامه های ستاد دهه فجر، ایستگاه صلواتی درمدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت برپا شد.
باشد که مورد رضایت حضرت باری تعالی قرار گیرد.