یا صاحب الزمان عج ادرکنی
مدرسه که میرفتیم…
فکر میکردیم دلگیری غروب جمعه
بخاطر ننوشتن تکالیف شنبس..
اما الان میفهمیم،
تکالیفی که امام زمان عج داده بود رو
یادمون رفته بود انجام بدیم…!
یا صاحب الزمان عج ادرکنی
هرچه زمان میگذرد مردم افسردهتر میشوند،
این خاصیت دل بستن به زمانه است! خوشا به حال آنکه به جای زمان به {صاحب الزمان }دل میبندد .
تعجیل در فرجش صلوات
شبهات مهدویت
سوال : در حديث داريم كه حضرت مهدي (عج) ميفرمايد:
«هر كس بگويد مرا ديده، دروغ گفته است»؛ در حالي كه از شخصیت های
بزرگ نقل شده ایشان را دیده اند. این تناقض نیست؟
پاسخ: عده اي با توجه به اينكه نامه، در آخرين روزهاي عمر نايب چهارم صادر شده و در آن، به پايان نيابت خاصه تصريح شده است، چنين گفته اند كه مراد از مدعي مشاهده، ادعاي نيابت خاصه و ارتباط با حضرت است؛ زيرا نيابت خاص يعني حضور نزد حضرت، همراه شناخت آن بزرگوار و رساندن سؤالات مردم و ابلاغ پاسخها و پيامها. اين فرد، هم ادعاي ديدار دارد و هم آنچه ميگويد را از جانب حضرت بيان ميكند و حرفها را پيام حضرت اعلام ميكند.2
حضرت امام خميني; ميگويد: مراد از تكذيب مدعي مشاهده اين است كه فردي، مدعي ملاقات باشد؛ ولي شاهد و دليلي نداشته باشد.3 شهيد صدر ميگويد: مراد، ادعاي انحرافي است كه شخصي با ادعاي مشاهده و ارتباط، بخواهد عقايد و نظر خود را با نام پيامهاي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف به مردم القا كند.4 برخي نيز گفتهاند: مراد از تكذيب مدعي مشاهده، تكذيب مدعي ظهور است.5 بنابراين ميتوان دريافت كه در روايت، صِرف ديدار، منتفي نشده است و عالمان نيز نفي اصل ديدار را استفاده نكردهاند. به علاوه، روايت، مدعي مشاهده را كذّاب ميداند؛ حال اگر كسي امام را ببيند و به ديگران نگويد، تحت اين روايت قرار نميگيرد؛ لذا اصل ديدار، امر ممكني خواهد بود.
نكته آخر اينكه علماي ما كه موفق به ديدار حضرت شده بودند، آن را براي مردم بازگو نميكردند؛ بلكه اطرافيان و خواص آنان، از روي شواهد و قرايني يا در زمانهاي بعد، متوجه وقوع ديدار آن عالم با امام ميشدند؛ لذا عالمان تحت «عنوان مدعي مشاهده» قرار نميگيرند
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : چرا امام زمان(عج) ظهور نمی کند؟ مانع عمده ظهور چیست؟
پاسخ: شاید بتوان گفت یکی از شرایط عمده برای ظهور، وجود یاورانی است که همراه امام، بارقیام را بر دوش بکشند و تا آخر،از همراهی و یاری رهبر خود دست برندارند و او را تنها نگذارتد.
(سدیر صیرفی در گفت و گویی با امام صادق(علیه السلام) درباره عدم قیام می گوید:
حضرت مرا به خارج مدینه برد تا آنکه وقت نماز، در محلی پیاده شدیم. امام صادق به جوانی که در آن نزدیکی بز می چراند، نگاهی کرد و فرمود:« ای سدیر! به خدا قسم! اگر پیروان من، به تعداد این بزها بودند، بر جای نمی نشستم (و قیام می کردم) ».
سدیر گوید: بعد از تمام شدن نماز، حیوانات آن گله را شمردم و یافتم که عدد آنها از 17تجاوز نمیکند)
تحقق این شرط، لازم است، ولی کافی نیست، بلکه باید زمینه های دیگر نیز فراهم شود. از جمله آن شرایط، قابلیت مردم برای پذیرش دولت حق است، به این معنا که عموم مردم وجامعه بشری( نه گروهی خاص و در منطقه ای خاص) باید به درجه ای از معرفت برسند که دریابند حکومت ها و مکاتب ساخته بشر، جوابگوی نیاز مردم نیست و به وسیله این ها،سعادت و عدالت واقعی به بشر هدیه نمی شود.
خلاصه آن که مردم، خود باید ظهور عدالت را بخواهند و جهانیان را با زیبایی های دوران ظهور آشنا کنند و روحیه عدالت طلبی و ظلم ستیزی را همه جا گسترش دهند. مرحوم خواجه طوسی، در کتاب« تجریدالاعتقاد »، علت غیبت امام را کوتاهی مردم می داند، چرا که اعمال و کردار مردم، باعث شد امام از میان مردم برود، بنابراین، مردم باید از راه غلطی که رفته اند، برگردند و امام را بخواهند، تا ظهور صورت گیرد(ان شاء الله)
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : چرا بیشتر یاران امام مهدی (عج) مرد هستند و زنان کمترهستند؟
پاسخ: پرسش از كم بودن تعداد زنان نسبت به مردان در ميان ياوران حضرت، حرف صحيح و پسنديدهاي نيست، چرا كه ياوري، نه فقط به معناي جنگيدن و سلاح بركشيدن است، بلكه يار و ياور واقعي، كسي است كه با همهي وجود ، در خدمت امام و اهداف او باشد و آن چه را كه حضرت از او ميخواهد، انجام دهد. در زمان غيبت و انتظار، به وظيفه يك منتظر واقعي آگاه باشد و آنچه را در اين مدت بايسته است، انجام دهد و در زمان ظهور، گوش به فرمان و مطيع دستورهاي او باشد و امر او را امتثال كند. مگر فاطمه زهرا(س) و زينب كبرا(س) از ياوران پيامبر و امام زمان خود نبودند؛ در حالي كه جنگ ظاهري با اسلحه نداشتند؟ هر كس به تاريخ بنگرد به خوبي به نقش بارز و بي بديل آنان، در ياري رهبر خود پي ميبرد. ياري رهبر در رساندن پيام او و مكتبش بسيار ارزشمند است و اصولاً حركت فرهنگي، پايه و اساس است و لذا در روايت، به علم و عالم و قلم او اشاره شده است: “مداد العلماء افضل من دماء شهداء"؛ چرا كه اگر ياري امام در بعد فرهنگي و تبيين معارف دين او نباشد و مردم آگاه به اهداف و برنامههاي امام نباشد، طبعاً، براي كمك به گسترش فرهنگ و مكتب او، سلاح به دست نميگيرند. زنان در اين عرصه مهم، به خوبي ميتوانند ايفاي نقش نموده و ياري امام خود را در حد اعلا، اعلام و آشكار كنند.
در مواردي كه ياري كردن مربوط به حالت جنگ و قيام و جهاد باشد، طبيعي است كه مردان بايد حضوري فعالتر داشته باشند؛ چرا كه خداوند با توجه به ويژگيهاي جسمي و روحي زنان و مردان وظايف و تكاليف را قرار ميدهد و ويژگيها و مشكلات جنگ، به گونهاي است كه نه با جسم زن سازگاري دارد و نه با روح او همخوان است. لذا وظيفه جهاد، از دوش آنان برداشته شده است(مگر در زمان ضرورت).
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : آيا انحصار ياران حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)به سیصد و سیزده نفر، يك نوع تبعيض نيست؟
پاسخ: بايد توجّه داشت كه ياران حضرت، منحصر در سیصد و سیزده نفر نيست؛ زيرا، حضرت، داراي سه گروه يار است كه گروه اول آنان، سیصد و سیزده نفرند.
اينان، فرماندهان و بزرگان لشكر حضرت محسوب می¬شوند و مواليان ايشان¬اند. طبيعي است كه هر لشكر، تعدادي محدود فرمانده دارد و بقيه، تحت نظر اينان در لشكر حضرت به سر مي¬برند و امام را ياري مي¬كنند. پس اين نوع انحصار، تبعيض نيست، با توجه به اين كه ياران گروه دوم را لشگر ده هزار نفری و یاران گروه سوم را عموم مؤمنان تشكيل مي¬دهند.
گفتنی است که دليل خاصي در اين كه چرا ياران گروه اول 313 نفر هستند وارد نشده است. شايد بتوان گفت: اين كه تعداد ياران امام مهدي(علیه السلام) همچون ياران پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ بدر 313 نفر است براي آن است كه ياد و خاطره جنگ زيباي بدر زنده شود. جنگي كه مسلمانان عده كمي بودند با تجهيزات نامناسب، و فقط تكيه بر خدا داشته و با ايمان وارد معركه جنگ شدند. هدف حفظ اسلام و دين بود. امدادهاي خاص و ويژه الهي نازل شد، چنانچه در ابتداي سوره انفال (آیات 7 – 14) به آن اشاره شده است. جنگي كه همه گروههاي مسلمان آن زمان، در آن حضور داشتند. افراد سپاه از همه اقشار و سنين مختلف تشكيل شده بود و پيروزي قاطع مسلمانان در آن رقم خورد. بسياري از سران مشرك و كافر سپاه مكه كشته شدند، اين جنگ سرآغاز بسيار زيبايي براي شروع حركت اسلام بود.
منبع : کتاب آفتاب مهر
شبهات مهدویت
سوال : چطور ممکن است امام مهدی(عج) دارای عمری چنین طولانی باشد؟
پاسخ
عمر طولاني از نظر عقل و دانش بشري امري غير ممكن نيست و دانشمندان با مطالعه
اجزاء بدن به اين حقيقت رسيدهاند كه ممكن است انسان، سالهاي بسيار طولاني زنده بماند و حتي گرفتار پيري و فرسودگي هم نشود.
پروفسور «اتينگر» مينويسد:
«به نظر من با پيشرفت تكنيكها و كاري كه ما شروع كرده ايم بشر قرن بيست و يكم خواهد توانست هزاران سال عمر كند.»
در قرآن آيهاي هست كه نه تنها از عمر طولاني بلكه از امكان عمر جاويدان خبر ميدهد و آن آيه درباره حضرت يونس(عليه السلام) است كه ميفرمايد:
«اگر او (يونس(عليه السلام)) در شكم ماهي تسبيح نميگفت، تا روز رستاخيز در شكم ماهي ميماند.»
بنابراين از نظر قرآن عمري بسيار طولاني (از عصر يونس(عليه السلام) تا روز رستاخيز) كه در اصطلاح زيست شناسان عمر جاويدان ناميده ميشود براي انسان و ماهي امكان پذير است
در تورات آمده است كه:«… تمام ايام آدم كه زيست نهصد و سي سال بود كه مُرد… جمله ي ايام «انوش» نهصد و پنج سال بود كه مُرد… و تمامي ايام «قينان» نهصد و ده سال بود كه مُرد… پس جمله ي ايام «متوشالح» نهصد و شصت و نه سال بود كه مُرد…».
بنابراين تورات صريحاً به وجود افرادي با داشتن عمرهاي طولاني (بيش از نهصد سال) اعتراف ميكند.در انجيل نيز عباراتي موجود است كه نشانگر آن است كه عيسي(عليه السلام) پس از به دار كشيده شدن زنده گرديده و به آسمان بالا رفته است. و در روزگاري فرود خواهد آمد و مسلّم است كه عمر آن بزرگوار از دو هزار سال بيشتر است.با اين بيان روشن ميشود كه پيروان دو آئين يهود و مسيحيت بايد به علت اعتقاد به كتاب مقدس به عمرهاي طولاني نيز معتقد باشند.
شبهات مهدویت
پرسشهای مهدویت
سوال : آیا كودكى پنچ ساله ، می تواند پيشوايى مسلمين را داشته باشد؟
پاسخ : پيشوايى به كوچكى و بزرگى نيست، بلكه مربوط به ظرفیتها و استعدادها است .رهبرى و پيشوايى امت در كودكى كه سهل، حتى در نوزادى، هم امكان دارد و هم واقع شده است داستان حضرت عيسى ـ عليه السلام ـ که خداوند در آیه 29 سوره مریم به آن اشاره دارد که عیسی ع در گهواره و در نوزادی با مادر خود صحبت کرد.
بنابراين هيچ مانعى ندارد كه كودكى در سن پنج سالگى با عالم غیب ارتباط داشته باشد و به امامت منصوب گردد و در انجام وظيفه خويش و اداى اين امانت بزرگ كاملاً نيرومند و مقتدر باشد.
حضرت امام جواد ـ عليه السلام ـ هم در هنگام وفات پدرش نه ساله و يا هفت ساله بوده و امام رضا ـ عليه السلام ـ او را به عنوان جانشين خود معرفى نمود، كه سخنان و مناظرات امام جواد ـ عليه السلام ـ و حل مشكلات بزرگ علمى و فقهى توسط آن حضرت تحسين و اعجاب دانشمندان اسلامى اعم از شيعه و سنى را بر انگيخته و آنان را به تعظيم در برابر عظمت علمى امام وا داشته است و هر كدام او را ستوده اند.
با اينكه آفرينش و خلقت ويژه انبياء و ائمه طورى است كه نمى توان آن را با افراد عادى مقايسه كرد با این حال در بين اطفال عادى هم گاهى افراد نادرى ديده مى شوند كه از حيث استعداد و حافظه نابغه عصر خويش بوده و فهم آنان از مردان چهل ساله هم بهتر است ابو على سينا فيلسوف نامى از اين افراد شمرده مى شود از وى نقل شده است که می گوید کتاب “قانون” را در سن شانزده سالگى نوشتم و در سِنّ بيست و چهار سالگى خودم را در تمام علوم متخصص مى دانستم
نتيجه آنكه عقلاً و شرعا هيچ جای تعجبی ندارد كه حضرت صاحب الامر (عج) در سن پنج سالگى پيشوايى مسلمين را به عهده بگيرد.
منبع : کتاب آفتاب مهر
نشست علمی آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله
نشست مهدویت
نشست مهدویت با موضوعات ویژگی منتظر در زمان غیبت آقا و ویژگی حکومت و جامعه امام زمانی بعد از ظهور
اغثنی یا صاحب الزمان
السلام علیک یا مولای
جشن اعیاد شعبانیه
برگزاری کلاس اخلاق با حضور مدیریت محترم مدرسه
برگزاری نشست علمی با موضوغ انتظار ووظایف منتظران
به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران از مازندران، « زهرا بحر کاظمی » مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) کلاردشت در نشست علمی” انتظار و وظایف منتظران ” به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) در جمع اساتید، کادر و طلاب بیان کرد: انتظار یک امر فطری است و برای همگان در هر قوم و آیینی که باشند وجود دارد و انتظار امام عصر(عج) انتظاری است که تنها با فراهم شدن زمینه های شکوفایی آن، خواهد شگفت و آن زمانی است که همه انسان ها در طلب منجی و مصلح آخر الزمان باشند.
وی افزود: بدون شناخت امام منتظر، پیمودن مسیر انتظار امکان ندارد. استقامت و پایداری در وادی انتظار، بستگی به درک صحیح از پیشوای موعود دارد. علاوه بر شناخت امام به اسم و نسب، لازم است از جایگاه امام و رتبه و مقام او نیز آگاهی کافی حاصل شود. اگر معرفت امام برای منتظر حاصل شود، او از هم اکنون خود را در جبهه امام می بیند و احساس می کند که در خیمه امام و کنار او قرار گرفته است و لحظه ای در تلاش برای تقویت جبهه امام خویش کوتاهی نمی کند.
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) کلاردشت در پایان خاطر نشان کرد: وظایف منتظران مصلح کل، چیزی جز همان رنگ خدایی داشتن نیست که به برکت انتظار در جای جای زندگی فردی و جمعی آن ها جلوه گر می شود.
دلتنگی جمعه...
جمعه حضور(دلنوشته)
مهدى جان!
روز را با يادت شب مى كنم و هر شب منتظرت هستم. در تاريكى شبهاى ظلمانى، منتظر شنيدن صداى گامهايت درپس كوچههاى انتظار هستم. آرى من منتظر او هستم كه خود نيز منتظر است.
قريب 1165 سال است كه شيعيان، اين مظلومان هميشه تاريخ، انتظار آمدن لحظهاى را مى كشند، انتظار آن لحظه كه عطر و بوى خوش محمّدى صلّى اللّه عليه و آله سراسر جهان را يكبار ديگر معطر كند. انتظار آن لحظهاى كه خاطره مظلوميّت زهرا و على و فرزندانشان را در خود نهفته دارد. انتظار لحظهاى كه در آن طنين: «أين الطالب بدم المقتول بكربلاء» زمين و آسمان را فرامى گيرد.
در آن لحظه نوگل نرگس و اميد شيعه از راه مى آيد. از سفرى دور، به دورى قرنهاى طولانى، كولهبار سفر «انتظار» را زمين نهاده و از درون آن، سبزى و طراوت و عدل و عدالت را كه ارمغان سفر براى منتظران چشم به راه است بيرون مىآورد. مى دانم خود او نيز منتظر آن لحظه است، لحظهاى كه در زمين و آسمان بانگ: «أين المضطرّ الّذي يجاب إذا دعى» طنين انداز شود. منتظر لحظهاى كه تكيه به ديوار كعبه داده و بانگ برآورد: «أنا بقيّةاللّه، (بقية اللّه خيرٌ لكم إن كنتم مؤمنين)»، منتظر لحظهاى كه وعده حق تحقق پذيرد و «جاء الحق وزهق الباطل» تحقق يابد. منتظر لحظهاى كه مستضعفان به امر خداوند وارثان زمين شوند و پرچم «سبز آل محمّدصلّى اللّه عليه و آله» در سراسر گيتى به اهتزاز در آيد.
در پس اين قرنها چشمانم به در دوخته شده است و منتظر آمدنت هستم.
هر صبح جمعه سراغت را از باد صبا مى گيرم، نشانى از كوى آشناى تو مى پرسم، اما باد صبا چون هميشه پاسخى ندارد. آه كه غروب جمعه چه دلگير است، چشمهاى ابرى منتظران هواى باريدن دارد. هفته اى ديگر نيز بىگل روى مولا سپرى شد، چه سخت و طاقت فرساست: «عزيزٌ علىّ أن أرى الخلق ولاترى ولاأسمع لك حسيسا ولانجوى».
همه شب منتظرت هستم تا اگر شبى گذرت به كوچه دلمان افتاد واز روى كرم، گوشه چشمى به كوچه تاريك دل ما كردى و آن را از نور خود منوّر ساختى، در خواب غفلت فرو نرفته باشم.
شبها را به اين اميد روز مى كنم و روزها را به اين اميد شب كه تو بيايى. بيايى و دلهاى زخم خورده مان را مرهم گذارى.
ديگر روزهاى هفته برايم معنا ندارد، تنها به جمعه مى انديشم، اى كاش هر روز جمعه بود و جمعه اى معطر نزديك جمعه «موعود»، جمعه اى پر از عطر اقاقیها، جمعه اى به عطر خوش محمّدى [صلّى اللّه عليه و آله] ، جمعه اى سرخ و حسينى [عليه السلام] ، جمعه اى سفيد به پاكى دل منتظران عاشق و جمعه اى سبز به سبزى «جمعه حضور».
ما دیده به راه تو دوخته ایم، از ما همه چشم مدوز بیا
ای شمع جهان افروز بیــــــا
وی شاهد عالم سوز بیــــــا
ای مهر سپهر قلمرو غیـب
شــد روز ظــهور بروز بیــــــا
ای طائــر اسعد فــرخ رخ
امــروز توئـی پیــــروز بیــــــا
روزم همه از شب تیره تر است
ای خود شب ما را روز بیــــــا
ما دیده به راه تو دوخته ایم
از ما همه چشم مدوز بیـــــــا
عمری است گذشته به نادانی
ای علــم و ادب آموز بیــــــــا
شد گلشن عمر خزن از غم
ای یــاد خوش نوروز بیــــــــا
من مفتقر رنجـــــــــــور توام
ای جان به لب است هنوز بیـا
آیـــت الله کمــپانــی
میردامادی،سیدباقر،مواعظ المعصومین،تهران،انتشارات اندیشه مولانا،1391،ص421.
شمردم جمعه ها را بی تو ای مرد...
شمردم جمعه ها را بی تو ای مرد
سراسر حسرت و رنج و غم و درد
شمار جمعه ها از حد فزون است
اقلا ً جمعه ی این هفته برگرد
****
دلم آدینه ها دل تنگ مولاست
اسیر كوله بار رنج و غم هاست
تمام جمعه ها در انتظارش
غریب و خسته و بی یار و تنهاست
****
شبی یاد تو را در خواب كردم
دلم را باز هم بی تاب كردم
غروب جمعه ای یاد تو را من
به لوح سینه ی خود قاب كردم
****
بیا با هم خدامان را بخواهیم
به حق مادرت زهرا بخوانیم
كنار علقمه این جمعه مولا!
به جای ندبه؛ عاشورا بخوانیم
****
شمیم دلربای یاس زیباست
دلی لبریز از احساس زیباست
اگر در كربلا این جمعه مولا
بخواند روضه ی عبای زیباست
«روح ا… گایینی»
منبع:www.alvadossadegh.com
چگونه با امام زمان(عج) درد و دل کنیم
آیا وقتی با امام زمان(عج) صحبت میکنیم، ایشان صدای ما را میشنود؟ در این صورت چرا جواب مار ا نمیدهد؟
با توجه به مضمون روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده است، امام زمان(عج) از شدت محبتی که به دوستان خود دارد، هر زمانی که شخصی او را یاد کند، نگاهی به او میکند و سزاوار است که یاد کننده به جهت احترام و تعظیم از جای خود برخیزد، هنگامی که مولای خویش او را به نظر مهر و عطوفت نگاه میکند، پس از جای خود برخیزد و از خدای تبارک و تعالی، تعجیل فرج ایشان را بخواهد.
بنابراین قطعاً امام زمان(عج) صدای ما را میشنود، اما اینکه چرا حاجات ما را برآورده نمیکند، دلایل مختلفی دارد؛ مثلا شرایط استجابت دعا را فراهم نمیکنیم که از جمله آنها ترک معصیت خداست یا اینکه برآورده شدن آن حاجت به صلاح ما نیست، مانند بیمار دیابتیای که از ما درخواست شیرینی میکند (از آنجا که او را دوست داریم به درخواست او توجهی نمیکنیم) به این ترتیب، امام زمان(عج) نیز که مهربانتر از پدر و مادر است، برای تربیت ما بسیاری از خواستههای ما را به خاطر خودمان اجابت نمیکند.
منبع:tolooemehr.com
حضرت مهدی(علیه السلام) در قرآن
در آيات قرآن كريم به صراحت نامى از امام زمان عليه السلام به ميان نيامده است، ولى از آنجا كه ائمه اطهارعليهم السّلام مفسران حقيقى قرآنند در تفسير بسيارى از آيات، آنها را به مسأله مهدويّت و معارف امام زمان عليه السلام تطبيق و تفسير نموده اند. از جمله آياتى كه آنها را حضرت على عليه السلام مربوط به امام زمان عليه السلام دانسته اند اين دو آيه است:
- عن اميرالمؤمنين عليه السلام قال: النُورُ القرآن، و النور اسمٌ من اسماء اللّه تعالى… قال اللّه تعالى فى سورة النور: اللّه نور السماواتِ و الارضِ مَثَلُ نورهِ كمشكاةٍ فيها مصباح المصباح فى زجاجة الزجاجة كانها كوكب درّىٌ…(1)
فالمشكاةُ رسول اللّه صلى الله عليه و آله و المصباحُ الوصىُّ، و الاوصياءُ عليهمُ السلامُ و الزجاجةُ فاطمةُ، و الشجرة المباركة رسول اللّه صلى الله عليه و آله و الكوكب الدُّرى القائم المنتظر الذى يملأ الارضَ عدلاً.(2)
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: نور همان قرآن است. و نور اسمى از اسمهاى خداوند تبارك و تعالى نيز هست. خداوند عزّوجلّ در سوره نور مىفرمايند: خدا نور آسمانها و زمين است، نور او همانند مشكاتى است كه درآن چراغى باشد و آن چراغ در ميان شيشهاى كه تلألؤ آن همچون ستارهاى است درخشان و روشن از درخت مبارك زيتون…
آنگاه فرمودند: مشكات رسول خداصلى الله عليه و آله است و مصباح وصى و اوصياء هستند، منظور از زجاجه حضرت فاطمه زهراعليها السّلام است، و مراد از كوكب دُرّى حضرت قائم المنتظرعليه السلام است. كسى كه زمين را پر از عدل و داد مىكند.
- [قال] اميرالمؤمنين علىبن ابيطالب عليه السلام : المستضعفون في الارض، المذكورون فى الكتاب (3)الذين يجعلهم اللّه ائمّة، نحن اهل البيت؛ يبعث اللّه مهديّهم فيعزّهم و يذلّ عدوّهم.(4)
حضرت على عليه السلام مى فرمايند: مستضعفان در زمين كه در قرآن ياد شده اند و خداوند وعده داده است آنها را پيشوايان مردم قرار دهد، ما اهل بيت هستيم و خداوند، مهدى ما اهل بيت عليهم السّلام را [در آخر الزمان] بر مى انگيزاند تا آنها را عزيز و دشمنانشان را خوار و ذليل كند.
……………………………….
1- سوره نور، آیه35.
2- معجم احادیث المهدی(ع)، ج5، ص 274،ح1699.
3-اشاره به آيه و نريد انّ نمنّ على الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين مستضعف واقع شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم. سوره قصص، آيه 5
4-منتخب الانوار المضيئة، سيد بهاء الدين على النيلى النجفى، ص 30
منبع:چهل حدیث امام مهدی(ع) در کلام امیرالمؤمنین(ع)، سید صادق سید نژاد، انتشارات مسجد مقدس جمکران.
آثار و فوائد وجود امام زمان(عليه السلام) در زمان غيبت
يكى از پرسش هايى كه در مورد امام زمان(عليه السلام) مى شود اين است كه چه آثار و فوايدى بر وجود امام و رهبرى كه در اختفا و غيبت به سر مى برد، مترتّب است؟ به عبارت ديگر، چرا امام(عليه السلام) سال ها قبل از ظهور، تولد يافته است و فايده وجود آن حضرت چيست؟
لازم است قبل از پاسخ نكته اى تذكّر داده شود و آن اين كه سؤال مذكور مسأله جديدى نيست كه تازه طرح شده باشد، بلكه سال ها قبل از تولد حضرت مهدى(عليه السلام)مطرح بود. حتّى اين پرسش ها همزمان با عصر نزول وحى نيز وجود داشت چنانكه از جابر بن عبد اللّه انصارى، صحابى بزرگ پيامبر نقل شده است كه گفت: هنگامى كه آيه كريمه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَاُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ»نازل شد، به رسول گفتم: خدا و رسول را شناختيم; صاحبان امرى را كه خداوند اطاعت آنان را به اطاعت شما مقرون كرده است، چه كسانى هستند؟
پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمودند:
«آنان جانشينان من و پيشوايان امّت بعد از من هستند. اول آن ها على بن ابى طالب است; سپس حسن و حسين و على بن الحسين و
محمّد بن على كه در تورات معروف به باقر است. اى جابر! در آينده نزديك، او را ملاقات خواهى كرد. هنگامى كه او را ديدى سلام مرا به او برسان. بعد از او جعفر بن محمّد، موسى بن جعفر، على بن موسى، محمّد بن على، على بن محمّد، حسن بن على و سپس فرزندِ حسن، هم نام و هم كنيه من و حجت خدا در زمين و ذخيره خدا براى بندگان اوست. همان كسى كه خداوند، مشرق و مغرب را به دستش فتح مى كند».
آن گاه حضرت فرمودند:
«او همان كسى است كه از شيعيان و دوستانش غايب مى شود،; دوران غيبتش به حدّى طولانى و دشوار است كه بر اعتقاد به امامت وى باقى نمى ماند مگركسى كه خدا قلبش را به وسيله ايمان آزمايش كرده باشد».
عرض كردم يا رسول اللّه! آيا شيعيان در زمان غيبت از او بهره مند مى گردند؟
حضرتش فرمود:
«آرى! سوگند به كسى كه مرا به نبوت مبعوث داشته است، البته آن ها از نور وجودش استفاده مى كنند و از بركت ولايتش بهره مند مى گردند، همانطور كه از نور خورشيد بهره مند مى شوند گر چه در پس ابر باشد. اى جابر! غيبت از اسرار مكتومِ خزانه علم خداست. پس آن را جز از اهلش پنهان دار».
با توجه به اين حديث مشهور، جواب سؤال مذكور به خوبى روشن مى شود كه بدون ترديد، بركات خورشيد فروزان امامت و ولايت حضرت مهدى(عليه السلام) آن چنان گسترده و فراوان است كه ابرهاى تيره و تارى كه به واسطه ستمگرى هاى دشمنان خدا براى مدّتى نامعلوم بين آن حضرت و مردم حايل گرديده، نمى تواند جلو بركات وجودى آخرين حجت و ذخيره خدا را بگيرد.
زيرا اگر چه آن حضرت در زمان غم انگيز غيبت، از تصرّف در بعضى از شئونات خويش ـ مانند حضور در جامعه و به دست گرفتن زمام امور ـ كناره گيرى مى نمايند، لكن بايد دانست كه اين امر فقط يكى از شئونات آن حضرت است; چرا كه آن حضرت در بقيه شئونات خويش تصرف مى نمايد و بسيارى از مشكلات جامعه را رفع و از درماندگان دستگيرى مى كند و امدادهاى غيبى آن بزرگوار در سراسر هستى گسترش دارد. اين موضوع شواهد فراوانى دارد كه در جاى خودش به آن اشاره خواهيم كرد.
گذشته از اين، بايد دانست كه تمام مصالح و حِكَم و فوايد و آثار وجود امام(عليه السلام)در زمان غيبت براى ما مكشوف نيست. از سفارش پيامبر به جابر فهميده مى شود كه همگان استعداد و لياقت فهم و درك بركات وجود امام(عليه السلام) را در دوران غيبت ندارند; بلكه افرادى همچون آن صحابى بزرگ مى توانند تا حدّى شعاع بركات وجودى حجّت خدا را درك كنند. زيرا حضرت در پايان گفتارشان به جابر فرمودند: «موضوع غيبت از اسرار خداست و بايد آن را از نااهلان پنهان بدارى».
منبع: جلوه های پنهانی امام عصر(علیه السلام)، حسین علی پور، انتشارات مسجد جمکران،1380
جمعه یعنی.....
جمعه یعنی یک غروب وعده دار / وعده ترمیم قلب یاس زار
جمعه یعنی مادر چشم انتظار / درهوای دیدن روی نگار
جمعه یعنی یه سماء دلواپسی / می شود مولا به داد ما رسی . . . ؟
دوران غیبت کبری، دوران تمرین اطاعت است.
پیش از شروع هر مسابقه ای، تمرین می کنند تا در میدان مسابقه پیروز شوند و مدال بگیرند. اکنون ما با گوش سپردن به حرف رهبر در انقلاب اسلامی ایران تمرین می کنیم تا در عصر ظهور پیرو و تسلیم امر امام باشیم؛ در حقیقت دوران غیبت کبری، دوران تمرین اطاعت است.
…………………………….
تمثیلات مهدوی، محسن قرائتی.
خورشید من، برای چه تأخیر کردهای؟
شاید برای آمدنت دیر کردهای
وقتی نگاه آینه را پیر کردهای
دیری است آسمان مرا شب گرفته است
خورشید من، برای چه تأخیر کردهای؟
چه زمانی مردم قدر امام زمان (عج) را بیشتر می دانند؟
این معنى انتظار فرج است( سخنان مقام معظم رهبری)
این معنى انتظار فرج است معناى انتظار فرج به عنوان عبارة أخراى انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب اهلبیت(علیهم السلام) وضعیتى را که در دنیاى واقعى وجود دارد، عقده و گره در زندگى بشر میشناسد… امام زمان (علیه الصلاة و السلام) براى اینکه فرج براى همهى بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگى نجات بدهد؛ جامعهى بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آیندهى بشر را نجات بدهد. انتظار فرج یعنى قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتى که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگى انسانیت حاکم شده است. این معنى انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت نیمهى شعبان29/06/1384
آغاز ولایت عهدی گل نرگس برتمام منتظران ظهورش مبارک باد.
در انتظار دیدنت همه دلها بیقرارند
ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نزار
آرزو نمی کنم که بیایی
آرزو می کنم وقتی آمدی
چشمانم شرمسار نگاهت نشود چون همه می دانند که می آیی
اللهم عجل لولیک الفرج
برگزاری افتتاحیه سال تحصیلی1395-1394 مدرسه علمیه الزهراء(س) شهرستان کلاردشت.
مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت برگزار گردید.
در این مراسم حجت الإسلام مقیسه امام جمعه شهرستان کلاردشت ضمن عرض تبریک سال تحصیلی جدید به طلاب تازه وارد و اساتید خاطر نشان کرد: تشویق و ترغیب و یک مقداری توبیخ برای عده ای که حاضر نیستند برای کسب معارف دینی تلاش کنند خوب است چرا یک عده ای نباید مشکلات را تحمل نمایند و دنبال علم و تحصیل بروند چراعده ای که استعداد دارند به دنبال علم نمی روند پس از بازگشت به قوم خود آنها را انذار نمی کنند.
وی افزود: الحمدلله به لطف خدا هر روز که می گذرد حوزه های علمیه ما پر برکت تر می شود، غربی ها می خواهند فرهنگی های مبتذل خودشان رابین جوانان مان ترویج دهند، بدانید که تلاش دشمنان هیچ اثری ندارد.
مقیسه اظهار داشت: حضور تبلیغی خواهران کلاردشت خیلی مورد تقدیر است خواهران طلبه در ایام تابستان در روستاها و محلات و شهرها خیلی مؤثر بودند، خدا را شاکریم که حوزه علمیه کلاردشت شاخ و برگ پیدا کرد و این از تلاش های مسئول محترم و ریاست حوزه است. برنامه با سخنرانی حجت الإسلام دیباجی مسئول مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت ادامه پیداکرد.
حجت الاسلام دیباجی ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به طلاب و اساتید و والدین طلاب خاطر نشان کرد:مدرسه علمیه الزهراء(س) کلاردشت از زمانی که تشکیل شده تا الان تحولات زیادی در آن اتفاق افتاده است، ما با مشکلاتی که داشتیم توانستیم ای نمدرسه را نگه داریم و این فقط به لطف خدا بوده است. تمام هم و غم ما این است کهطلبه هایمان را را از نظر ایمانی و تقوایی رشد بدهیم.
یکی از امتیازات حوزه این است که آن کسی که در بعضی از مجامع به دلیل مکنت مالی می روند اما آمدن به حوزه به امکانات دنیایی طلبه بستگی ندارد بلکه به علاقه و جذبه معنوی خودش بستگی دارد.
دیباجی در ادامه افزود: آقای مجتهدی که یک انسان وارسته و والا مقام است میگفتند ما 5 نوع طلبه داریم1. طلبه ای که دارای نمرات بسیار عالی و بهترین تقواست 2. طلبه ای که دارای تقوی عالی و و درسش هم خوب است. ولی در حد عالی نیست.3. طلبه ای که خوبه، تقوای آن خوب است ولی عالی نیست 4. طلبه ای که درسش خوب است ولی تقوا ندارد نه این فرد را من دوست دارم و نه مردم دوستش دارند.5. طلبه ای که نه تقوی دارد نه درسی میخواند، این فرد را من اصلاً دوست ندارم. لذا به ما طلبه ها می فرمودند طلبه ها سعی کنیم دو بال اصل علم که ، علم و تقواست هردو را داشته باشیم و اقای ما به طلاب در طول این سالها هم این بوده است.
وی با بیان تبریک به پدر و مادرهایی که فرزندانشان را به حوزه علمیه فرستادند خاطر نشان کرد: طلبه ها سربازان گمنام این مملکت هستند ، مثل شهدای گمنامی هستند که رفتند و با افتخار ما را سربلند کردند.
دیباجی گفت: اصل و بنای حوزه براساس این نبوده که به طلبه ها کار بدهد بلکه می خواهد به طلبه ها آموزش دهد.
چرا به دانشگاه ها اشکال وارد نمی کنید چطور لیسانس و فوق لیسانس دانشگاهی داریم که بیکارند، دیوار کوتاه تر از حوزه پیدا نکردید که به حوزه اشکال وارد می کنید ما برای این منظور حوزه علمیه را باز نکردیم ولی کم تر پیدا می شود که طلبه ای پیدا شود که بیکار شود.
دیباجی در پایان گفت: ما در حوزه تقوی، عفت، حیا و معنویت را آموزش می دهیم لذا از شما خانواده ها می خواهیم که با ما همکاری کنید و بگذارید حوزه جذب بیشتری داشته باشد و فرزندانتان به سمت حوزه تشویق شوند.
در پایان به نفرات برتر پایه های اول تا پنجم هدایایی به رسم یادبود اهدا گردید.
شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین ؛ خدایا آگاهم نما در آن برای برکات سحرهایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش
و بکار به همه اعضایم به پیروی آثارش به نور خودت ای روشنی بخش دلهای حق شناسان
« اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ»
خدایا متوجه کن من را تا از برکات سحر ماه رمضان استفاده کنم. مردم از برکات سحر غالباً استفاده نمیکنند. در طول سال از سحر باید استفاده کرد به خصوص در ایام ماه رمضان.
سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش والا و ویژهای برخوردار است به طوری که اعمال بسیاری در هنگام سحرهای این ماه تاکید شده است، مثل (دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، قرائت قرآن، خوردن سحری و…) که از خداوند میخواهیم که ما را در سحرهای این ماه از خواب غفلت بیدار سازد تا بتوانیم از فیوضات و برکات آن بهرهمند گردیم.
حال شاید در اینجا این سوال پیش آید که چرا از خداوند، این درخواست را مینماییم؟ که در جواب باید گفته شود که این درخواست ارزشمند از خداوند عزوجل برای این است که انسان در تمام ماههایی که بر او میگذرد از عبادت و اطاعت الهی در وقت سحرها محروم گردیده و به قولی از فیوضاتی که در سحرها میتواند کسب کند، غافل است که همین باعث گردیده که از خداوند بخواهیم که ما را یاری دهد تا از خواب غفلت بیدار گشته و بتوانیم از سحرهای این ماه پربرکت کمال استفاده را نماییم، تا شاید سحرهای این ماه باب فیضی شود برای ماههای دیگر سال، چرا که سحرها نسبت به دیگر اوقات از شبانه روز دارای فضیلت و برتری خاصی میباشند، به طوری که در آن هنگام که اکثر انسانها در خواب غفلت خود فرو رفتهاند، عده قلیلی به عبادت و اطاعت خداوند میپردازند که ما نیز از خداوند در این روز خواستاریم که ما را از خواب غفلت بیدار ساخته و مشمول این آیه شریفه قرار دهد: “وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ “(آل عمران ، 17) یعنی “(تقوا پیشه گان) صابران و راستگویان و فرمان برداران و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سحرگاهانند" تا بتوانیم به درجات عالی معنوی دست یابیم…
از برکات سحر استفاده کنیم و حتی اگر به دلایل شرعی روزه هم نمیگیریم هنگام سحر بیدار شویم و دعا کنیم و از برکات سحر بهره ببریم .
قلبهای ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمیکنیم. در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند
« ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ»
منظور از نور فیه قلبی بضیاء انواره چیست؟"
در این روز قلبم را به انوار سحر نورانی کن" همان نور هدایت است که بر قلب انسان تابیده میشود و او را از ظلمتهای جهل و نادانی و دوری از خداوند نجات میبخشد و به قول خداوند (عزوجل:) “اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ “(بقره ،257) یعنی “خداوند ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند که خارج میکند ایشان را از تاریکیهای جهالت (و وارد میکند) به سوی نور و هدایت" که این نور همان هدایتی است که انسان را به مسیر سعادت میکشاند…
قلبهای ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمیکنیم. در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند.
« وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ»
” در این قسمت از دعا از خداوند میخواهیم که تمام اعضا و جوارح ما را مسخر فرماید تا اینکه به انجام اعمال این روز مشغول گردیده و از آثار و برکات آن بهرهمند گردیم، حال میخواهیم بدانیم که منظور از “اعضای مرا مسخر گردان" چیست؟
خدایا کاری کن تا تمام اعضای من از آثار تو پیروی کند. در دعا هر دو دستتان را بلند کنید و هرچه میتوانید دستان خود را بلند کنید. در این حالت خدا زودتر حاجت میدهد
در اینجا منظور از “اعضای مرا مسخر گردان" به نوعی همان توکل بر ذات اقدس پروردگار است تا اینکه ما را به حسن و نیکوترین ثوابها در این روز موفق بدارد چرا که خداوند متعال عالم به تمام امور است و از هر چیز نهان و آشکار باخبر است “
یَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ “(انعام ،3) یعنی “میداند (اعمال) نهان و آشکارتان را" و او میداند که چگونه بندگان خویش را راهنمایی نموده و آنها را به نور هدایت منور و نورانی گرداند ؛ چنانچه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: “ما منکم احد الا و له الشیطان، قالوا “ولا انت یا رسول الله؟ قال و لا انا الا ان الله عزوجل اعاننی علیه فاسلم" ؛ “ابلیس برای هر انسانی شیطانی را گمارده است تا او را بفریبد و یکی از آنان را بر من گمارده است اما خداوند مرا یاری نموده پس از او در امان هستم" که ما نیز در این روز از خداوند به حق نور و جمالش خواستاریم که ما را از شر شیاطین جنی و انسی نجات داده و از آثار و برکات این روز بهرهمند سازد.
خدایا کاری کن تا تمام اعضای من از آثار تو پیروی کند. در دعا هر دو دستتان را بلند کنید و هرچه میتوانید دستان خود را بلند کنید. در این حالت خدا زودتر حاجت میدهد.
شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِین
ای خدا مرا در این روز از آنان که بر تو توکل کنند و نزد تو فوز و سعادت یابند قرار ده و مرا از آنان که مقربان درگاه تو باشند قرار ده به حق احسانت ای منتهای آرزوی طالبان.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ
خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار ده که اهل توکل به تو هستند، چشمم به دست این و آن نباشد؛ چقدر خوب است که انسان توکل داشته باشد و اهل توکل باشد.
معنای توکل این است که انسان یقین کند به اینکه سود و زیان, و بخشش و حرمان به دست مردم نیست و باید از آنها ناامید بود و اگر بندهای به این مرتبه از معرفت برسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و جز او به کسی امیدوار نباشد و از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسی نداشته باشد, این همان توکل بر خدا است
توکل چیست؟
پیامبر گرامی اسلام(ص) تفسیر توکل را از جبرئیل سوال کرد, جبرئیل گفت: معنای توکل این است که انسان یقین کند به اینکه سود و زیان, و بخشش و حرمان به دست مردم نیست و باید از آنها ناامید بود و اگر بندهای به این مرتبه از معرفت برسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و جز او به کسی امیدوار نباشد و از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسی نداشته باشد, این همان توکل بر خدا است.( مجلسی, محمد باقر, بحارالانوار, ج 68, ص 138, ح 23)
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ
خدایا من را از رستگاران قرار بده ؛ نه از اهل شقاوت
فائز به معنای سعادتمند است که به کسی گویند که خداوند او را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمتش وارد کرده و از عذابش دور ساخته است چنانچه در قرآن میفرماید: “قُلْ إِنِّیَ أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ"(انعام ،15) یعنی “بگو که از عذاب روز عظیم (یعنی قیامت) میترسم که معصیت پروردگارم را انجام دهم" و در آیه بعد میفرماید: “مَّن یُصْرَفْ عَنْهُ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ"(انعام ،16) یعنی “کسی که از عذاب روز قیامت در امان بماند و از او عذاب برداشته شود پس به تحقیق به رحمت الهی وارد شده است که این سعادتمندی آشکار است" و آنان که از معصیت پروردگار خویش اجتناب میکنند یقیناً خداوند از آنان راضی است که این رضایت سرچشمه از رضایت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است به طوری که خداوند در قرآن میفرماید: “خداوند از ایشان راضی است و آنان از خداوند راضیند که این رستگاری و سعادتمندی بزرگ است" که ما نیز از خداوند میخواهیم در این روز ما را از کسانی قرار دهد که به فوز عظیم دست یافتهاند…
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ
خدایا من را از مقربین در گاهت قرار بده؛ خدا نکند طوری زندگی کنیم که خدا به ما بگوید تو بنده من نیستی و ما را از درگاه ربوبی خودش دور کند و بگوید برو ؛ گاهی پدر به فرزند نا صالح خود میگوید ؛ برو تو دیگر فرزند من نیستی خدا هم گاهی به بنده خودش که غرق در معاصی شده است میگوید : از درگاه من دور شو که دیگر تو بنده من نیستی ! خدا کند که خدا به ما بگوید، تو بنده من هستی.
“خداوند و رسولش و برگزیدگان از ایشان (یعنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام) را اطاعت نمایید" عمل نموده تا بتوانند جزء کسانی قرار گیر که مقرب درگاه الهی هستند. پس ما نیز از خداوند میخواهیم به حق لطف و احسانش ما را جزء کسانی قرار دهد که مقرب درگاه اویند
. بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِین
به حق احسانت خواستههای من را اجابت کن؛ ای کسی که غایت طالبین تویی! انسان وقتی از همه جا نا امید میشود، آخر کار در خانه خدا میرود و آن وقت دعا مستجاب میشود.
شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان
« اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ ؛ خدایا قرار ده برایم در این روز بهرهای از رحمت وسیعت و راهنماییام کن در این ماه به سوی دلیلهای درخشانت و مرا به سوی موجبات خوشنودی همهجانبهات سوق ده به حق محبتت ای آرزوی مشتاقان »
« اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ» خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان.
رحمت خداوند بسیار وسیع و گسترده است، اگر به آیات قرآن توجه کنیم، “الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ…" (انعام ،1) یعنی “شکر خداوندی که آسمان و زمین را خلق کرد…" لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ"(سبا ،1) یعنی “و برای خداوند است هرچه که در زمین و آسمان است" و “وسع کرسیه السموات و الارض و لایوده حفظهما و …"(بقره ، 255) یعنی “قلمرو علم خداوند از آسمان و زمین فراتر و نگهبانی آسمان و زمین بر او آسان و بی زحمت است" آنگاه است که در مییابیم که با وسیع بودن حکومت و فرمانروایی ذات اقدس الهی، رحمت او نیز بسیار وسیع و گسترده است، رحمتی که شامل کسانی میشود که از فرمان خداوند و رسولش سرپیچی ننمایند به طوری که خداوند در قرآن میفرماید: “فَإِن کَذَّبُوکَ فَقُل رَّبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلاَ یُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ"(انعام ، 147) یعنی “پس اگر تو را (ای پیغمبر) تکذیب کنند بگو خدای شما با آنکه دارای رحمت بی منتهاست (اما) عذابش را از فرقه بدکاران باز نخواهد داشت" پس از خداوند میخواهیم که ما را در این روز شامل رحمت واسعهاش قرار داده و بین ما و قوم مجرم جدایی اندازد…
« وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ»
خدایا من را هدایت کن به ادله روشن خودت.
“منظور از براهینک الساطعه چیست؟"
در دعای این روز میخوانیم واهدنی فیه “در این روز مرا هدایت نما" حال میخواهیم بدانیم این هدایت چیست؟ در جواب میتوانیم بگوییم: “والله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم"(بقره ، 213) یعنی “خداوند هر که را بخواهد به راه مستقیم هدایت میکند" پس این هدایت، هدایت به صراط مستقیم است، حال میخواهیم بدانیم صراط مستقیم چیست؟ که در جواب باید بگوییم: “وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ “(مریم ، 36)
یعنی “به درستی که خداوند رب من و شماست پس او را بپرستید که این است صراط مستقیم" حال چگونه به این صراط مستقیم دست یابیم و طریقه عبادت و بندگی نمودن پروردگار عالمیان را از که بیاموزیم؟ که در اینجاست که “لبراهینک الساطعه" “به وسیله ادله و براهین روشن" به کار میآید که این ادله و براهین روشن هیچ چیزی جز آیات قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نمیباشد. به طوری که “ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین"(بقره ،2) یعنی “این کتابی است که در آن شکی نیست و هدایتیست برای تقواپیشگان" و پیامبر اکرم (ص) نیز در حدیث ثقلین چنین فرمودند: “انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و اهل بیتی، لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض ما ان تمسکتم بهمالن تضلوا ابدا" یعنی “من در بین شما دو چیز گرانبها به امانت میگذارم: کتاب خدا و اهل بیتم، و آن دو هرگز از هم جدا نمیشوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند، مادامی که به آن دو تمسک جویید هرگز تا ابد گمراه نشوید" که ما نیز از خداوند میخواهیم که در این روز ما را به پیروی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام یاری نموده و به صراط مستقیم هدایت فرماید…
« وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ»
من را به سمت موجبات خوشنودی و رضایت خودت ببر.
از من راضی باش هرچند که بد کردم و عمرم را به بطالت مصرف کردم. حالا آمدهام و من را به سمت رضایت خودت ببر. از من خشنود شو و رضایت جامع داشته باش.
باید تمام عیبها را از خود دور کرد و با غیبت نکردن، حلال کردن مال و… تا این دعا در موردمان به استجابت برسد .
منظور از “وخذ بناصیتی" چیست؟
رضای خداوند بزرگترین سعادتمندیهاست که یک انسان میتواند آن را به دست آورد، چرا که زمانی پروردگار عالمیان از بنده خویش راضی میگردد که بنده از دستورات و اوامر او اطاعت نموده و حق بندگی را به جا آورد و هنگامی که بنده از اوامر الهی اطاعت نماید آنگاه است که جمیع وعدههای خداوند که در قرآن به ایمان آورندگان بشارت داده شده است محقق میگردد که آن هم از رضای الهی نشأت میگیرد، پس رضای الهی جامعترین نعمتهای خداوند است
هنگامی که بنده به درگاه الهی سجده مینماید آنگاه است که خود را تسلیم امر پروردگار نموده و خود را در پیشگاه او خوار و ذلیل میداند و در روایات نیز داریم که بهترین حالات بنده هنگامی است که آن بنده در مقابل ذات اقدس الهی سجده مینماید، پس از خداوند میخواهیم که پیشانی ما را فقط جایگاه سجده نمودن به ذات اقدسش گرداند نه سجده گاه شیطان (نه فرمان برداری از شیطان… )
منظور از مرضاتک الجامعه چیست؟
رضای خداوند بزرگترین سعادتمندیهاست که یک انسان میتواند آن را به دست آورد، چرا که زمانی پروردگار عالمیان از بنده خویش راضی میگردد که بنده از دستورات و اوامر او اطاعت نموده و حق بندگی را به جا آورد و هنگامی که بنده از اوامر الهی اطاعت نماید آنگاه است که جمیع وعدههای خداوند که در قرآن به ایمان آورندگان بشارت داده شده است محقق میگردد که آن هم از رضای الهی نشأت میگیرد، پس رضای الهی جامعترین نعمتهای خداوند است که در این روز از او به حق دوستی و محبتش به جمیع بندگان میخواهیم که این رضا و خشنودی را نصیب ما گرداند.
« بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ»
این دعاها را درباره من مستجاب کن، به حق دوستی خودت ای آرزوی مشتاقان.
شرح دعای پنجم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ ؛ خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده و قرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و در این روز مرا از دوستان نزدیکت قرار ده، به حق مهربانیات، ای مهربانترین مهربانان
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ
خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت. کسی که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمیشود. باید برود و صاحبان مال را راضی کند.
شرایط استغفار چیست؟
شخصی در محضر حضرت علی علیهالسلام گفت: “استغفرالله" امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: “مادرت به عزایت گریه نماید، آیا میدانی استغفار چیست؟ همانا استغفار درجه علیین است و آن اسمی است که به شش معنی واقع میگردد:
اول پشیمانی بر گذشته میباشد، دوم عزم و اراده برای دوری از آن گناه تا ابد، سوم حق مخلوقات را ادا نمایی تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کنی و حقی از مخلوقات بر عهده تو نباشد، چهارم اینکه به سوی هر فریضهای که ضایع نمودهای روی آورده و حق آن را ادا کنی، پنجم اینکه گوشتی را که به واسطه حرام روییده شده به واسطه اندوهها آب کنی تا پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بین آنها روییده شود و ششم اینکه درد و رنج فرمان برداری و اطاعت را به جسم بچشانی چنان چه شیرینی معصیت را به آن چشانده بودی، پس در آن هنگام میتوانی بگویی “استغفرالله"که در این روز ما هم از خداوند میخواهیم جزء مستغفرین واقعی که امیر مؤمنان علی علیهالسلام در مورد آن توضیح فرمودهاند قرارمان داده و توبه ما را بپذیرد…
رزق همه اش پول نیست. در احادیث بسیار بیان شده که اگر فلان کار را بکنی ، رزقت زیاد می شود ، منظور از رزق ، رزق معنویاست، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است. هر وقت میخواهید مسافرت بروید، چند بار استغفار کنید تا یک همسفر خوب داشته باشید
و چهارم اینکه «ورزقه من حیث لایحتسب» از جایی که گمان نداری و فکرش را نمی کنیم روزی می رسد . همسفر خوب پیدا میکنی، یک زن خوب نصیبت می شود و…
وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ
خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را کنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
هنگامی که بنده در پیشگاه خداوند دارای مقام و منزلت است که واجبات الهی را انجام داده و از محرمات او بپرهیزد. آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطیع پروردگار خویش است قرار خواهد گرفت که در این روز ما نیز از خداوند میخواهیم که ما را جزء بندگان صالح که مطیع اوامر او میباشند، قرار دهد.
وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ
کسانی مقرب درگاه الهی قرار میگیرند که هیچ گاه از یاد خداوند در تمام لحظات عمر و حیات خویش غافل نگردند و بندگی خدا را فقط برای رضای خداوند انجام دهند که برای فهم بیشتر به نمونه بارز آن حضرت امیر مؤمنان علی علیهالسلام اشاره میکنیم که در مناجات با خداوند چنین فرمودند: “الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لاطمعا فی جنتک لکن وجدتک اهلا للعباده فعبرتک" “بار خدایا! تو را به خاطر ترس از جهنمت و یا به جهت طمع به بهشتت عبادت نمیکنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافتم، پس تو را عبادت میکنم"ما نیز در این روز از خداوند میخواهیم که به حق لطف و رحمتش ما را از دوستان و اولیاء و مقربان درگاهش قرار دهد. انشاء الله که تابع باشیم .
بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
میگوید: خدا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب کن. ای خدایی که رحمتت از همه رحمها بیشتر است.
شرح دعای رور چهارم ماه مبارک رمضان
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین؛ خدایا نیرومندم نما در آن روز بهپاداشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینی یادت را و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت و مهیا کن مرا در ن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت
ای بیناترین بینایان
« اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ » : خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم. عبادت قوه میخواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ
خدایا در این ماه رمضان یک درخواست دیگر هم از تو دارم و آن این است که حلاوت و شیرینی یاد خودت را به من بچشانی ؛ که اگر اینطور شد ؛ دعای کمیل خواندن هم مزه پیدا میکند ؛ دعای ابوحمزه خواندن هم مزه پیدا میکند ؛ دعای افتتاح مزه میکند ؛ روزه ماه مبارک رمضان مزه میکند و… بدانیم که عبادت هم مزه دارد .
وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ
خدایا به کرمت به من توفیق اداء شکرت را بده
شکر به چه معنا است آیا صرف گفتن« الهی شکر» گفتن است ؟تشکر از خداوند است؟
شکر یعنی اینکه نعمتهایی که خداوند تبارک و تعالی به من داده است را درست و بجا مصرف کنم ؛ در مسیر طاعت و بندگیاش استفاده کنیم نه در راه معصیت و نافرمانی .
اینکه چشم به نامحرم نگاه نکند شکر چشم است ؛ اگر گوش از آواز حرام و غیبت دوری بکند, شکر گوش سالم است ؛ زبان هم اگر غیبت نکند شکر زبان کردهام .
وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ
خدایا در روز چهارم ماه رمضان من را از گناه حفظ کن و توفیق ترک گناه بده تو ستارالعیوب هستی من را حفظم کن تا کسی از گناهان من با خبر نشود.
یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین
ای خدایی که از همه کسانی که نظر میکنند، تو بصیرتر هستی ؛ ای خدایی که از همه بیناتر هستی به ما توفیق بده که ما در ماه رمضان گناه نکنیم به حفظ خودت و به ستر خودت .
شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِی بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین ؛ خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیری که در این روز نازل میفرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت ای جود و بخشش دارترین عالم.
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ
خدایا در این ماه رمضان روزی کن که من هوشیار بشوم و حافظه پیدا کنم و از خواب غفلت بیدار بشوم ! انسان اگر بیدار بشود خیلی لذت میبرد، نوع انسانها در غفلت هستند لذا در ماه رمضان از خدا درخواست کنید که از خواب غفلت بیدار شویم .
یکی از نعمتهای بزرگ خدا ذهن است در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه میکنیم، اگر میبینید حافظه ضعیف است و حافظه درست و حسابی نداریم علت آن گناه است ؛ به نامحرم که نگاه کنی حافظه میرود ..
خدایا در این روز مرا از کارهای باطل و سفیهانه دور گردان ؛ غیبت نکنم ، دروغ نگویم و .. «سفاهت به معنای ؛ کار بی خردانه و بچگانه است
وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ
خدایا در این روز مرا از کارهای باطل و سفیهانه دور گردان ؛ غیبت نکنم ، دروغ نگویم و .. «سفاهت به معنای ؛ کار بی خردانه و بچگانه است.
وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ
خدایا هر کار خیری که در ماه رمضان نازل کردهای نصیبی از آن کار خیر به من برسان.
وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین
خدایا هر خیری که در ماه رمضان نازل میکنی برای من نصیبی از آن خیر قرار بده به جود و بخشش خودت ای کسی که جود و بخششت از همه بخشندگان بیشتر است.
تعبیر خواب!
صبوری و تحمل تا به کی مردم ز تنهایی
اباصالح گل نرگس بیا وقت است بازآیی
دو چشمانم گشته پر اشک و دگر نایی ندارم من
به طردت، عبد دربارم منم قطره، تو دریایی
زبس منزل به منزل گشته ام آقا
بگیر دست مرا آقا توتوانایی
تو خود حاضر به اعمال منی سلطان
نگویم غایبی مولا، تو پیدایی
تو آیی این جهان گلشن شود گلشن
بیا تعبیرکن سلطان من این خواب رویایی…!
طلبه سال اول، زهرا پاک
تورامن چشم در راهم
بر چهره پر ز نور مهدي صلوات / بر جان و دل صبور مهدي صلوات
تا امر فرج شود مهيا بفرست / بهر فرج و ظهور مهدي صلوات
دعای فرج
آغاز امامت امام زمان(عج)
رسول خدا فرمود:
در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه وآسایش به سر می برند که هرگز نظیر آن دیده نشده است.…
سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایه ی نزول برکات مبارک باد.
چقدر کم هستم
سلام مهربانم
قلب پاره پاره ام بهانه می گیرد
جوابش با خودت
…
من دیگر نمی توانم پاسخگوی بیچارگی اش باشم
حواله ام نکن به این در و آن در
جز تو دری نیست
جز تو گشایشی نیست
ای به فدای دل تنهای تو
“چقدر کم هستم”
چقدر برای “فدای تو شدن” کم هستم
مرا ببخش
که حتی لایق به فدای تو شدن هم نیستم…
اللهم عجل لولیک الفرج